wat is een redelijke opzegtermijn voor een werkster? En hoe kondig je het aan?

Ik ben al van 1x per week naar 1x per 2 weken gegaan omdat ik het niet meer kon/betalen en er zelf ook meer tijd voor heb om mee te werken. Nu denk ik dat ik er helemaal mee wil stoppen.
Reden zijn dus a) financieel en b) iets lastiger: wat ze doet doet ze erg goed maar ik denk dat ze toch regelmatig (veel) eerder weggaat, als het wekelijkse gedaan is zeg maar, ze zoekt dan niet iets extra's om nog te doen. Als je het ruim kunt betalen is het nog OK maar nu denk ik een beetje, kan het beter helemaal zelf doen.

Ze werkt hier ongeveer 2 jaar en heeft een sleutel

amigo
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

ls je haar uitlegt dat het voor jou financiëel niet meer haalbaar is om haar nog langer te betalen en dat je bovendien zelf meer tijd hebt om je huis schoon te maken, lijken me twee weken voldoende. Je zou haar desnoods een week extra kunnen geven. Over het al dan niet eerder weggaan zou ik niet eens beginnen, dan krijg je waarschijnlijk een welles-nietes gesprek, en daar schiet jij noch die mevrouw iets mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

redelijk lijkt me twee maanden.
13 jaar geleden
Wat me redelijk lijkt is die opzegtermijn met haar te bespreken. Vertellen is kennelijk moeilijk voor je, kan ik me ook goed voorstellen. Maak jezelf sterk vanbinnen, nodig haar uit (of als ze toch komt om te werken), en vertel het haar gewoon onder het genot van een kopje koffie of thee o.i.d. Makkelijk zal het toch niet worden tevoren, dus gewoon doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze goed is kan ze zo wat anders vinden, de goeie werksters hier in de buurt moeten in ieder geval nee verkopen, omdat ze het te druk hebben.
Als dat in jouw geval ook zo is kan je in overleg een hele korte termijn aanhouden, omdat ze het toch druk genoeg heeft.

Omdat het hier vraagt ga ik ervan uit dat het zwartwerk is. (anders was er waarschijnlijk een afspraak over geweest)
In principe is er geen opzegtermijn.
Redelijk lijkt mij een maand.

Persoonlijk gesprekje is het best, gewoon uitleggen dat het te duur voor je is.
Als je het niet vertrouwd, ff slot vervangen, een sleutel is te kopiëren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zwartwerk heeft geen opzegtermijn. bepaal voor jezelf wat je redelijk vindt. financieel en sociaal. als ze zwart werkt en eerder weggaat vind ik haar niet echt sociaal tov jou, dus waarom zou je uit schuldgevoel te sociaal tov haar zijn??

wit werk doe je gewoon volgens de wettelijke regeling van het inhuurbedrijf uiteraard. melden dat ze eerder stopt en niet haar uren volmaakt ook natuurlijk.

ik zag een reactie erbij staan, dat je het vertelt bij een kopje koffie, haar een keer extra betaalt ter compensatie en de sleutel meteen terugvraagt. erg goede manier denk ik. voor jou snel (want je wil het zo snel mogelijk achter de rug hebben), voor haar goed (extra betaald, zonder te werken) en je hebt meteen je sleutel terug (belangrijk).

goed voor jou, goed voor haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het al netjes dat je over een opzegtermijn nadenkt. Het werk zal ongetwijfeld zwart zijn maar dat is m.i. geen reden om iemand slecht te behandelen. Als ze twee jaar bij je werkt dan zou ik haar een maand aanhouden. Je hoeft geen reden op te geven voor het beeindigen. Je wil het gewoon zelf gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het niet over het vroege weggaan hebben. je wil niet dat dat een discussiepunt wordt.

zeg dat je het niet meer kan betalen. en geef haar een week of vier om ander werk te vinden.

als ze ondanks het vroege weggaan goed werk heeft geleverd, zou je haar een bonus mee kuinnen geven, maar zo niet, dan niet.
Rieneke1
13 jaar geleden
Als ze wit werkt staat de opzegtermijn in haar contract. Als ze zwart werkt zeg haar dan wanneer ze komt dat ze nog 1 keer kan komen. Daar ze al 1x per 14 dagen kwam heeft ze een maand de tijd om iets anders te vinden en dat is niet zo moeilijk voor een "zwarte" werkster tegenwoordig. Geef haar de laatste keer wat extra geld of een kadeautje.
13 jaar geleden
Ik heb vandaag zelf me werk opgezegd. Ik werk de woensdag ochtend nog als huishoudelijke hulp bij iemand maar ik kon het niet meer combineren met m'n baan. Ik heb gezegd dat ik per 1 januari weg ga. Dat leek me wel een mooie datum.