Hoe komt het dat zeep op roestvrijstalen zeeppompjes roest-achtig aanslag geeft?

Wij hebben in huis verschillende RVS zeeppompjes. In de randjes waar de zeep blijft hangen, verschijnt een ranzig, roestachtig drabje, alsof de zeep het RVS aantast. Wat gebeurt hier en hoe zorg ik er voor dat dit niet gebeurt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo stippel, dat heb ik ook dus een goeie vraag.

Het beste antwoord

Het woord roestvrij simuleert dat rvs niet kan roesten. Roestvrijstaal is echter een Germanisme en de juiste NL benaming is roestvrijstaal. En dat klinkt al weer een beetje anders.
Wanneer het chroom in het rvs met zuurstof in aanraking komt, vormt het een onzichtbaar laagje dichroomtrioxide (Cr2O3), de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt.
Dit geeft dus aan dat als je rvs dusdanig afdekt met een of ander laagje, het niet meer in contact kan komen met zuurstof en dat eventuele aantasting van de beschermende laag zich niet meer kan herstellen. Aangroeiresten op rvs dienen dus altijd verwijderd te worden, wil rvs zijn functie behouden.

Rvs is oorspronkelijk ontwikkeld om zijn goede bestendigheid tegen zuren. Het is minder goed bestendig tegen zouten en basische stoffen. Daarom heeft men heel veel variaties rvs gemaakt, ieder met zijn eigen specifieke eigenschappen.

Roestvaste staalsoorten zijn zeer gevoelig voor chloor. Stadswater, zwembadwater, bleekwater (NaOCl), zoutzuur (HCl) en ijzertrichloride (Fe2Cl3) zijn zeer agressief op roestvast staal. Putcorrosie (Engels: pitting) is de corrosie waarbij zich putjes in het oppervlak vormen. Als bijvoorbeeld roestvast staal AISI 304 in contact komt met chloorhoudend water, van bijvoorbeeld drinkwater of zwembadwater, dan zal het chloor plaatselijk de beschermende laag chroomoxide aantasten. Er ontstaat dan het begin van een ondiep putje, waar zich weer meer chloorionen verzamelen, waardoor de aantasting bij voorkeur op die plaats doorgaat en het putje dieper wordt. Uiteindelijk ziet het materiaal er grotendeels gaaf uit, maar met een aantal putjes over het oppervlak. Typisch bij putcorrosie zijn de gaatjes juist naast een lasnaad.

En tenslotte: leg niet een stalen spijker of speld op een nat rvs oppervlak, want die roest er dwars door heen. Dus altijd het wasgoed goed controleren op stalen voorwerpen, want de meeste wasmachines hebben rvs trommels en kuipen. En in de kuip zie je geen spijker liggen!

Toegevoegd na 4 uur:
Herstel schrijffout.

Het woord roestvrij simuleert dat rvs niet kan roesten. RoestVRIJstaal is echter een Germanisme en de juiste NL benaming is roestVASTstaal. En dat suggereert wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Roestvrijstaal is echter een Germanisme en de juiste NL benaming is roestvrijstaal. En dat klinkt al weer een beetje anders." Ik vind het gek genoeg helemaal niet anders klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roestvrijstaal suggereert voor velen het gevoel dat het "vrij" van roest is en dus niet kan roesten.
Rvs kan wel oxideren en het NL woord suggereert niet dat het niet kan roesten maar "vast of bestendig" is tegen oxideren. Vandaar mijn opmerking. Hier kun je natuurlijk heeeel lang over discuteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hier kun je niet heel lang over discussiëren, kijk nu nog eens goed naar het citaat: "Roestvrijstaal is echter een Germanisme en de juiste NL benaming is roestvrijstaal. En dat klinkt al weer een beetje anders." Je gebruikt twee keer het woord roestvrijstaal. Dat klinkt toch helemaal niet anders de tweede keer? Ik begrijp natuurlijk wel dat je waarschijnlijk iets anders had willen schrijven, maar wat was dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roestvaststaal.
Dank, dank, dank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, ik vond het al zo vreemd :). Nu goed, dan verdien je zeker een plus, want je antwoord is verder helder en duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mlodewijk niet bestond...
Het was een deel van mijn vakopleiding. Daarnaast heb ik veel met rvs gewerkt. Er bestaan veel misverstanden over rvs. (zoals over zovele zaken).
Nogmaals dank en groet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem, ik vind het interessante materie, maar ik ben er niet echt in thuis, daardoor kon ik zelf niet raden wat je hiermee bedoelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor de uitgebreide uitleg!

Andere antwoorden (3)

Ook roestvrijstaal kan rosten of aangetast worden. Zeker met voorwerpen die je vaak gebruikt.

Je moet rvs regelmatig onderhouden. De manier waarop is afhankelijk van de soort rvs. Er wordt onderscheid gemaakt bij het onderhouden van geslepen/geborsteld materiaal.

Sterke vervuiling, lichte beschadigingen [sterke aanslag, beginselen van corrosie, Methode:
- schoonwrijven met een zachte doek met wat CIF (met water). De wrijfbeweging uitvoeren in de slijprichting van het materiaal.
- plek reinigen met een Scotch Brite doekje met wat CIF (met water). De wrijfbeweging uitvoeren in de slijprichting van het materiaal.
- oppervlak inspuiten met Roestvast Staal Reiniger, inwrijven, even wachten en met een zachte droge doek uitwrijven. Deze laatste behandeling geeft een dunne beschermende laag aan het roestvast staal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de volksmond noemt men rvs ook wel inox of roestvrij staal in plaats van roestvast staal, maar rvs kan wel degelijk roesten. Hoe snel rvs roest, hangt af van het chroomgehalte van de legering of van de bewerkingen die rvs ondergaat. Chroom vormt namelijk een beschermend laagje chromoxide die het metaal bedekt. Bij beschadigingen kan de chromoxidelaag zichzelf herstellen bij voldoende zuurstof.

Bij bepaalde bewerkingen ontstaan echter zuurstofarme plekken op rvs waardoor de chromoxidelaag zich niet zelf kan herstellen. Het gevolg is dat er corrosie kan optreden onder invloed van aanrakingen met gassen of vloeistoffen. Men zegt ook wel dat de passieve laag chromoxide veranderd is in een actieve laag. Het passief maken gebeurt via een bad salpeterzuur.

Enkele huismiddelttjes en onderhoudstips:
Gebruik geen staalwol of schuurmiddelen die krassen achterlaten.
Vlekken op voorwerpen van rvs verwijder je met een katoenen doekje waarop je enkele(!) druppels sla- of olijfolie laat vallen. Wrijf het voorwerp hiermee in en neem eventueel af met een droge doek.
Af en toe kan je wat ammoniak aan het water toevoegen en daarmee rvs reinigen. Gebruik daarbij een zachte doek of borstel die geen krassen achterlaat.
Lichte vlekken verwijder je met een zachte doek die je bevochtigt en waarop je wat Cif aanbrengt. Neem het geheel wel steeds met water af na het verwijderen van de vlekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door inwerking kunnen een deel van de ionen toch oxideren. Mijn roestvrijstalen duikes vertoon ook roestvlekjes al ik na de duik (in zout of zoetwater)niet afspoel en laat drogen.
Even poetsen met een beetje staalwol en daarna afspoelen en drogen en je bent klaar.