Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een goed CO2-gehalte voor binnenruimtes?

Ik wil mijn woning verduurzamen. Naast isolatie is ook ventilatie daarbij belangrijk. Op dit moment heb ik alleen natuurlijke ventilatie. Die bestaat deels uit ongewenste kieren, en deels uit ramen die ik op een groter of kleiner kiertje open zet.

Ik heb nu een CO2-meter staan. Die laat duidelijk het effect van wel of niet ventileren zien.

Maar... welk CO2-gehalte is nu goed te noemen?
Wat zegt de regelgeving?
Wat zegt de medische kennis?
.
Ofwel:
Welk CO2-gehalte zou ik in mijn woning moeten nastreven, gezien de afweging tussen enerzijds gezondheid en comfort, en anderzijds stookkosten?

5 maanden geleden
in: Energie
ronron1212
5 maanden geleden
https://support.brandbeveiligingshop.be/hc/nl-be/articles/360012826338-Wat-zijn-normale-waarden-voor-een-CO2-meter

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

De MAC-waarde (langdurige maximaal aanvaardbare blootstelling zonder blijvende schade) is een half procent.

De maximaal toelaatbare concentratie in klaslokalen ligt op een derde daarvan namelijk op 1,5 procent. (1500ppm)

Dit is ongeveer 4x de concentratie in de buitenlucht, die op dit moment ongeveer 400ppm bedraagt.
Dit zijn delen per miljoen.
Dus kubieke centimeter per kubieke meter.

Medisch gezien is het een onschuldig gas.
Het enige gevaar dat er van uitgaat is verstikkingsgevaar.
Omdat het zwaarder is dan lucht kan het zich ophopen in putten en kelders en daar de lucht verdringen.
Omdat het een reukloos gas is, zijn daar in de industrie al veel ongelukken door gebeurd.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
crispy
5 maanden geleden
Medisch gezien is het niet onschuldig. Het werkt verlammend, boven de 5% kan het al zelfs dodelijk zijn.
ronron1212
5 maanden geleden
Groen: minder dan 800PPM CO2, de ruimte is goed geventileerd
Oranje: tussen de 800 en 1200PPM CO2, ventileren is gewenst
Rood: Meer dan 1200PPM CO2, ventileren is noodzakelijk.
Het ideale CO₂-niveau in huis varieert, maar over het algemeen wordt aangenomen dat een CO₂-concentratie van minder dan 1.000 deeltjes per miljoen (ppm) gezond en comfortabel is voor de meeste mensen. Een niveau tussen 1.000 en 2.000 ppm kan leiden tot ongemak en klachten zoals hoofdpijn en vermoeidheid. Concentraties boven de 2.000 ppm worden als ongezond beschouwd en kunnen ernstigere symptomen veroorzaken. Het is belangrijk op te merken dat deze waarden richtlijnen zijn en dat sommige mensen gevoeliger kunnen zijn voor verhoogde CO₂-niveaus dan anderen.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Een CO₂-gehalte onder de 800 ppm is goed. Tussen 800-1200 ppm is matig, boven de 1200 ppm slecht. Streef in huis naar zo’n 600-800 ppm voor een gezonde luchtkwaliteit. Regelmatige ventilatie blijft belangrijk, zeker bij goede isolatie.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing