Hoe kan er lucht in een cv-systeem komen dat op druk is?

Ons CV-systeem is op druk: 1,6 bar op het hoogste punt.

Nu ben ik al wekenlang aan het ontluchten. Elke keer komt er een klein beetje lucht uit.

Hoe kan dat?

Als het systeem niet lek is, zou alle lucht er toch op een gegeven moment uit moeten zijn. Maar dat gebeurt niet.

Als het systeem wel lek is, verwacht ik dat er water UIT het systeem komt, vanwege de overdruk in het systeem. Ik verwacht niet dat er lucht van buiten door het lek heen naar binnen kan komen als de druk binnen duidelijk hoger is dan de luchtdruk buiten. Ook verwacht ik dan dat de druk geleidelijk daalt. Dat gebeurt echter niet.

Dus waar komt die lucht vandaan die ik telkens in het systeem hoor circuleren, en die ik telkens opnieuw laat ontsnappen?

een jaar geleden
in: Energie
1.7K
ronron1212
een jaar geleden
Laat een cv monteur komen.
SimonV
een jaar geleden
Bij een te grote stromingssnelheid kan bij de ontluchtingspotjes op de zolder lucht worden aangezogen.
Hier staat een discussie:
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/er-blijft-maar-oneindig-lang-lucht-in-cv-systeem-komen.110788/
Cryofiel
een jaar geleden
Wij hebben geen ontluchtingspotjes.
Thecis
een jaar geleden
Bij het vullen van een systeem ontstaan heel veel (kleine) luchtbelletjes. Die blijven in bochten hangen of zitten zelfs opgelost in het water. Dat zal er heel langzaam uit komen.
TurfGraver
een jaar geleden
Expansievat houdt boel ook eerst wel op druk.

Antwoorden (2)

Als een CV systeem leeg is geweest en opnieuw gevuld, dan kan het wel tot een jaar duren vóór dat alle lucht er uit is. Zeker als je na het ontluchten zo veel druk kwijt bent dat je weer moet bij vullen.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
De druk daalt juist niet terwijl er wel lucht ontsnapt.
Cryofiel
een jaar geleden
Klopt. Maar dat zou kunnen komen doordat het telkens maar om een klein beetje lucht gaat.

In het begin, toen het systeem net was gevuld, kwam er veel lucht uit, en daalde de druk. Ik heb toen een paar keer bijgevuld. Dat er dan ook weer lucht uitkomt, snap ik.

Nu komt er telkens maar een klein beetje lucht uit. Best kans dat de druk wel daalt, maar bijvoorbeeld van 1,64 naar 1,62 bar. De manometer blijft dan 1,6 bar aangeven.

Feitelijk had ik dus moeten zeggen dat de druk niet met méér dan 0,1 bar daalt.
Thecis
een jaar geleden
Bij het vullen van een systeem ontstaan heel veel (kleine) luchtbelletjes. Die blijven bijv in bochten hangen of zitten zelfs opgelost in het water. Dat zal er heel langzaam uit komen.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor lucht in een cv-systeem dat op druk is, zoals lekkages, ontluchtingsventielen die niet goed werken of verkeerd geïnstalleerde radiatoren. Het is belangrijk om de oorzaak te achterhalen en deze te verhelpen om het systeem goed te laten functioneren.
9 maanden geleden