Kan ik een klacht indienen bij het zorgkantoor over mijn verblijf bij beschermd wonen?

Ik heb helaas de laatste tijd problemen met het verblijf bij het beschermd wonen. Het bedrijf is gigantisch aan het bezuinigen. Waaronder ook op de verwarming. Die was ingesteld op 19 graden, maar is vanuit de directie besloten om 'm in te stellen op 15 graden. In de gezamelijke woonkamer staat de thermostaat waar het nooit onder de 15 graden komt, waardoor de verwarming niet aanslaat. Hierdoor is het erg koud, 's ochtends als het buiten vriest sta ik op met 9-10 graden en dan wordt het vaak max 13 graden. Nu de vrieskou er weer aankomt maak ik mij zorgen over de kou waarin ik ga leven. Is het mogelijk om hierover een klacht in te dienen bij het zorgkantoor?

een jaar geleden
in: Energie
1.2K
Antoni
een jaar geleden
@Eric1993, heb je al gewoon gevraagd of het beleid kan worden teruggedraaid? Een klacht indienen is altijd zoiets negatiefs, vind ik.
Eric1993
een jaar geleden
@Antoni, dit verhaal speelt helaas sinds het winter is. Eerst was het 18 graden, de verwarming ging toen niet aan omdat de thermostaat in de gezamelijke woonkamer staat en het daar altijd warmer is. Na weken van zeuren en een klacht van mijn huisarts over de mentale gezondheid door de kou was besloten om het op 19 graden te zetten. Maar sinds gisteren is het dus besloten om het nog later te zetten op 15 graden. Dat komt er dus op neer dat de verwarming gewoon eigenlijk uit staat, want de woonkamer wordt nooit onder de 17-18 graden.
Antoni
een jaar geleden
@Eric1993, dank voor je toelichting. Wat vervelend is dit voor jou en de andere bewoners! Ik hoop voor jullie dat het allemaal snel wordt opgelost!

Antwoorden (1)

Een woonkamertemperatuur onder de 18 graden is ongezond.
De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert een temperatuur van minimaal 18 graden. Voor gezonde mensen, die kleding dragen die bij het seizoen past, is dat goed. Voor jongeren, ouderen en zieken is een temperatuur van minimaal 20 graden beter.

Je zou eerst de directie erop kunnen wijzen dat de temperatuur minimaal 18 graden zou moeten zijn. Als ze hierop niet reageren, zou je een klacht kunnen indienen bij het zorgkantoor.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
En ik zou dat ook zo doen - zie het bijna als therapie, als een vorm van opkomen voor jezelf op een assertieve-constructieve manier.
Eric1993
een jaar geleden
Sinds de winter speelt dit gedoe. Het pand is slecht geïsoleerd. Enkelglazen heb ik met grote ramen. Na overleg met de huisarts is er besloten om het op 19 graden te zetten. Toen ging het goed. Gisteren kreeg ik dus te horen dat de thermostaat niet boven de 15 graden mag komen, omdat de organisatie er anders er onderdoor kan gaan. “Als wij failliet gaan heb jij ook geen dak boven je hoofd” werd er gezegd.
SimonV
een jaar geleden
Dit noem ik geen 'beschermd wonen' meer. Door een klacht in te dienen is het probleem natuurlijk nog niet op korte termijn opgelost...
Eric1993
een jaar geleden
Hoe zou ik het probleem het beste kunnen oplossen volgens u? Ik dacht aan een verwarming, maar dat soort dingen zijn officieel verboden. Maar ik zie geen andere mogelijkheid…
SimonV
een jaar geleden
Warm kleden natuurlijk, hoe meer laagjes hoe beter. En veel bewegen. In ieder geval sterkte gewenst.
Eric1993
een jaar geleden
Ik heb inmiddels 3 lagen aan. Ik kan natuurlijk niet als een gek cirkeltjes gaan lopen in mijn kamer de hele dag door om maar warm te blijven. Ik zie geen andere optie, dan een verwarming te kopen van 400 watt zodat mijn computerplek een beetje warm is. Alleen is het wel verboden, dus ik vraag mij af hoe ik dat moet regelen.
tinus1969
een jaar geleden
Door te klagen. En mss wordt het tijd voor een advocaat.
SimonV
een jaar geleden
Het vervelende is dat alle procedures tijd kosten. Aan een uitspraak in de lente heb je weinig meer. Misschien kan de huisarts nog eens langskomen.