Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een apparaat waarmee ik tocht in huis kan ontdekken?

Ik woon in een nieuwbouw huis. Toch voel ik ergens tocht vandaan komen. Maar ik weet niet waar het vandaan komt. Alles is dicht. Bestaat er een manier of is er een apparaat waarmee ik de eventuele kier waarvan de koude lucht vandaan komt, op kan sporen?

5 maanden geleden
in: Energie
648
TurfGraver
5 maanden geleden
Rook machine.
Tocht is verplaatsing van lucht.
teusvh
5 maanden geleden
Als je CV-radiator aan één kant van de kamer zit gaat de lucht circuleren, en dat kun je als tocht ervaren. Ook kan het zo zijn dat de mechanische ventilatie niet goed is aangelegd en/of afgesteld. Wat niet wegneemt dat er ergens een 'lek' kan zijn, waardoor ongewenst koude lucht van buiten binnenkomt. Door een brandende kaars op een fles of schoteltje op verschillende plekken neer te zetten kun je een indruk krijgen van de luchtstromingen in je huis.
jc54
5 maanden geleden
Met een theelichtje kun je aan de vlam zien waar de tocht vandaan komt.
bamibal
4 maanden geleden
Je zou eventueel ook een warmtebeeldcamera kunnen huren, of een isolatie-expert die zo'n ding heeft kunnen vragen. Daarmee kun je goed in beeld brengen waar de kou vandaan komt.
fremar
4 maanden geleden
Tocht in huis opsporen gaat het best wanneer de radiatoren uitstaan, aangezien de warme lucht sowieso luchtstromen creëert. Hou een kaars of een aansteker voor de plaats waar je denkt dat de tocht vandaan komt. Aan de beweging van de vlam kan je zien vanwaar de tocht komt.
Cryofiel
4 maanden geleden
Niet elke luchtstroom is tocht. Ook de al genoemde convectie is een luchtstroom, en convectie kan optreden in een potdichte kamer. Daarnaast kan er sprake zijn van een warmtelek: ook dat kan een luchtstroom veroorzaken zonder dat er ergens een luchtlek aanwezig is.

Overigens moet je niet alles potdicht stoppen, dat is niet gezond.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding