Wie is er verantwoordelijk voor de hoofdafsluiter van de waterleiding in de meterkast in een koopwoning? (Kraan zit voor de meter)

Als ik het water afsluit in huis omdat ik een kraan wil vervangen doe ik dit via de hoofdkraan in de meterkast.

Met die kraan heb ik een probleem. Wanneer ik hem dich heb, krijg ik hem zonder waterpomptang niet meer open. Dit gaat een keer fout en dan breekt hij af.

De kraan zit voor de meter, dus op het stuk leiding waar ik volgens mij zelf niets aan mag doen.

Ons water gaat via Vitens.

6 jaar geleden
in: Energie
40.2K

Het beste antwoord

Het waterleidingbedrijf.

Toegevoegd na 5 minuten:
"Wat te doen als uw watermeter lekt of uw hoofdkraan defect is?

    Eerst is het goed om na te gaan of er sprake is van condens of een lekkage.

    Condens zijn waterdruppeltjes uit de lucht die zich verzamelen op een koud oppervlak, zoals een kraan of de watermeter. Om te controleren of het een lekkage of condens betreft, neemt u de watermeter af met een droge doek. Is de watermeter of de koppeling binnen vijf minuten weer nat, dan is er sprake van een lekkage. In dat geval kunt u de hoofdkraan stevig open en dichtdraaien. Meestal stopt de lekkage dan.

    Duurt dit langer dan vijf minuten, dan is het condens. Hier kunnen wij niets aan doen. Wij raden u aan om de ruimte waarin de meter zich bevindt goed te ventileren. Dit kan helpen bij het bestrijden of voorkomen van condens.

    Verdwijnt de lekkage niet? Repareer de lekkage of een vastzittende hoofdkraan niet zelf. Neem contact met ons op via het gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week)."

Zie laatste alinea.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een collega-waterleidingbedrijf adviseert om de hoofdkraan minstens 1x per jaar open en dicht te draaien/te zetten.
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
LOL. Ik heb niet eens bij Vitens zelf gekeken. Ik dacht...dat staat toch niet op hun site.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier inderdaad dat advies van jaarlijks controleren:
https://www.oasen.nl/nieuws/controleer-regelmatig-de-hoofdkraan Het is verder niet de bedoeling dat die kraan gebruikt wordt, die is voor gevallen dat er geen andere opties zijn, de stopkranen achter de meter horen het ook te doen. Aan de andere kant gaan dit soort kranen langer mee als ze af en toe gebruikt worden.