Wat is de optimale temperatuur instelling bij een cv installatie in een appartement?

Nu voor het eerst woningbezitter en herinner me mijn ouders die me altijd op de hielen zaten over de thermometer.

Welke temperaturen voor de dag/nacht zijn het meest optimaal om in te stellen op de klok zodat er zo min mogelijk stookkosten zijn?

Het gaat over een oude appartementswoning, maar met dubbel glas en geïsoleerd dak.

(van de monteur heb ik gehoord dat het slecht is om alle verwarmingen dicht te draaien... waarom is dit?)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
10.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alle kranen dicht kan slecht voor de pomp zijn.
Uitgaande van een standaard installatie slaat het ook nergens op want dan kan je beter de thermostaat laag zetten. Goed dat je er bij zegt dat het om een appartement gaat. Normaal geld meestal de regel dat lager goedkoper is, maar helemaal bij een appartement geldt dat, want hoe lager hoe meer je profiteert van de warmte van de buren. Lager is goedkoper, denk standaard aan 18 overdag en 15 's nachts, maar dat is allemaal persoonlijk.
Ritsuka
6 jaar geleden
Het meest optimale zou zijn altijd op 15, maar ik neem aan dat je ook wat comfort wilt overdag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd: ligt er wel aan waar dat appartement ligt t.o.v. de buren. Als je pech hebt en jouw appartement ligt op de bovenste galerij op de hoek, waar de wind het meest langsheen raast, heb je weinig profijt van de warmte van je buren.
Als je middenin het complex woont, geldt dat voordeel wel.
Vraagsteller heeft het over een geïsoleerd dak; ga er dus van uit dat hij geen bovenburen heeft. Wat ik om me heen hoor aan adviezen is een nachttemperatuur van 15 graden. Deze temperatuur zou je kunnen instellen (ruim) voor je naar bed gaat.
Overdag is hoe warm je het zelf wilt hebben. Ben je thuis dan zal het anders zijn dan dat je alleen even thuis komt om te eten (en later 's avonds om te slapen).
Zo min mogelijk stookkosten: niet stoken ;-) Heb je eigen verwarming of is er sprake van collectieve verwarming/blokverwarming? In dat laatste geval heb je minder invloed op je stookkosten (totale stookkosten worden (weliswaar o.b.v. verbruik) verdeeld over alle appartementen, maar er zijn de nodige uitzendingen van Radar en Kassa over geweest dat het duur is/blijft).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De onderburen zijn het belangrijkst, die zorgen voor de "vloerverwarming" doordat warmte vooral opstijgt.
Er zijn inderdaad veel factoren.

Antwoorden (2)

De optimale (water) temperatuur van je cv installatie is zo laag mogelijk.
Stel je deze echter te laag in dan wordt het niet meer warm genoeg en het opwarmen kan heel lang duren.

Heb je een eigen CV ketel waarvan je de water temperatuur kan instellen?
Standaard staat deze rond de 80 graden.
Een HR-ketel is echt veel efficiënter bij lagere temperaturen, ook het comfort wordt hoger.
Begin eens door deze watertemperatuur op 60 graden te zetten. Dit zal nauwelijks merkbaar zijn qua opwarmtijd en al redelijk wat schelen.
Persoonlijk zou ik hem met het huidige weer rond de 40 graden instellen, maar dat is afhankelijk van meerdere dingen.

Let op: Als je een combi-ketel hebt dan mag de CV-water temp wel laag, maar de warm water temperatuur voor de kraan en douche moet 60 graden of hoger zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Instellen op lager dan 55 graden kan een verhoogd risico op legionella opleveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daarom zeg ik ook 60 graden bij warm kraan en douche water. Bij CV water is dat risico er niet. Anders zou o,a. vloerverwarming levensgevaarlijk zijn aangezien het water daar vaak rond de 30 graden is. (dat is dus niet gevaarlijk)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
55 graden is trouwens niet genoeg, het moet op minimaal 55 de kraan uitkomen en aangezien er verlies optreedt tussen ketel en kraan wordt 60 bij de ketel als veilig gezien.
De nacht temperatuur zou je op 15 graden kunnen zetten en overdag op 21 graden, maar 20 graden is ook goed. Goed op letten wat je ritme is. Vooral als je alleen woont en veel overdag afwezig bent, dan kun je de klok thermostaat overdag laag houden en nog op de nacht temperatuur laten. Maar afhankelijk van je ritme zou je voor het ontbijt tijdstip de temperatuur op 18 graden kunnen zetten. Ik ga even van een klok thermostaat uit. En laat de (slimme) klokthermostaat zijn werk doen. Ga niet rommelen met de temperatuur van de CV ketel. En het draaien aan de radiatoren ook niet. Hele maal dicht is niet goed, maar hele maal open ook niet.

De radiatoren knoppen kun je gebruiken door een betere balans in het huis te krijgen. Dus de ene wat dichter en de andere wat meer open.