Wat is het nut van de zomerstand van de cv-ketel?

Mijn CV-ketel heeft een normale stand en een zomerstand.

In beide stanen geeft hij warm water als daarom wordt gevraagd.

In de normale stand verwarmt hij het CV-systeem als de thermostaat daarom vraagt. In de zomerstand verwarmt hij niet, ook niet als de thermostaat om warmte vraagt.

Wat is nu het nut van die zomerstand? Als de temperatuur hoog is, zal de thermostaat geen warmte vragen, en verwarmt de ketel dus niet, ook niet in de normaalstand. Ook als ik in de zomer de thermostaat terugdraai naar bijvoorbeeld 10⁰, verwarmt de ketel niet.

Dus... waarom dan die zomerstand? Wat is het nut?

10 maanden geleden
in: Energie
1.4K

Antwoorden (2)

De zomerstand op een thermostaat voorkomt dat de cv-ketel in de zomer aanslaat om het huis op te warmen. Dit komt namelijk weleens voor wanneer het 's morgens iets kouder is, en de temperatuur te hoog ingesteld is op de thermostaat.
https://www.gaslicht.com/blog/cv-ketel-en-thermostaat-op-zomerstand-hoe-doe-je-dat/#:~:text=De%20zomerstand%20op%20een%20thermostaat,ingesteld%20is%20op%20de%20thermostaat.

Oftewel, de zomerstand helpt voor als je de cv niet naar lager zet of als er toch zeer koude nachten zijn (<10 graden). Het laatste zal van oorsprong zijn als huizen niet zo goed geïsoleerd zijn.
10 maanden geleden
De zomerstand is een hulpmiddel om je energieverbruik te beperken. In de zomermaanden zal het niet nodig zijn, dat je huis wordt verwarmd. Om te voorkomen dat dit toch gebeurt, bijvoorbeeld omdat het in een ochtend wat kouder is dan normaal, kan je een aantal dingen doen.
Zo kan je je thermostaat lager zetten. Slimme thermostaten hebben ook een zomerstand, die je kunt inschakelen, waardoor de CV-installatie gaat verwarmen. Maar er zijn ook CV-ketels, die zelf ook een zomerstand hebben.
Dus als je je thermostaat terugdraait naar bijvoorbeeld 10 graden, dan is het gebruik van de zomerstand van de CV-ketel niet persé nodig. Maar je kunt er dus ook voor kiezen, om je thermostaat op de gewone temperatuur in te stellen, en de CV-ketel in de zomerstand te zetten.
10 maanden geleden