moet er altijd een ecologisch onderzoek voor vleermuizen plaatsvinden bij spouwmuurisolatie? Ook als het een rijtjeshuis betreft en de overbuurman al zo'n onderzoek heeft laten afnemen?

Ik heb begrepen dat er een ecologisch onderzoek plaats moet vinden. Maar moet dit ook bij een gewoon rijtjeshuis en hoe zit het als de overbuurman al zo'n onderzoek heeft laten afnemen, moet het dan ook nog? Dat lijkt me een beetje dubbelop.

8 maanden geleden
in: Energie
TurfGraver
8 maanden geleden
Onderzoek is bedoeld om te kijken of er zich vleermuizen in jou spouw bevinden.
Wat er wel if niet bij de overbuurman is gevonden maakt natuurlijk niet uit.

Antwoorden (1)

Wat de vleermuizen bij de buren doen is niet interessant.

Isolatiebedrijven en woningeigenaren moeten voordat ze spouwmuren isoleren goed onderzoeken of daar vleermuizen in zitten. Met een camera in de ruimte tussen de muur kijken is daarbij niet voldoende. Er moet ook ecologisch onderzoek worden gedaan. Dat heeft de Raad van State bepaald.
Vereniging Eigen Huis is gestopt met hulp bij spouwmuurisolatie. De belangenvereniging vindt het niet verantwoord de service aan te bieden zolang het demissionaire kabinet geen duidelijkheid geeft over hoe spouwmuren op korte termijn natuurvriendelijk te isoleren.
De natuurinspectie kost rond de 5000 euro, wat het isoleren van een gemiddelde woning vier keer duurder maakt. Bovendien leidt het tot maanden vertraging, omdat een ecoloog op verschillende momenten in het jaar de woning moet controleren. Daar komt nog eens bij dat er te weinig experts zijn om aan de vraag te voldoen.
8 maanden geleden