Kan ik met zonnepanelen het beste huishoudelijke apparaten aanzetten als de zon schijnt?

Ik hoor hier verschillende meningen over

een jaar geleden
in: Energie
1.9K
TurfGraver
een jaar geleden
Als je nu je eigen opgewekte stroom ook wil gebruiken, ja.
Als salderingregeling er straks niet meer is zal dat voordeliger zijn om te doen.
tinus1969
een jaar geleden
Waarom niet? Je produceert toch electriciteit om te gebruiken?
vandenberge_S
een jaar geleden
Ik, persoonlijk, laat mijn zonnepanelen altijd aanstaan. De energie slaat zich op in een soort grote batterij in mijn kelder. Dit is het voordeligste voor de natuur en je portemonnee.
Tonnie
een jaar geleden
Ik heb geen batterij!
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Wat voor meningen, met welke argumenten, hoor je dan?
Vortexxx
een jaar geleden
@vandenberge "De energie slaat zich op in een soort grote batterij in mijn kelder, Dit is het voordeligste voor de natuur en je portemonnee."
Dat is natuurlijk niet waar, gelijk opmaken is de beste manier voor natuur & portemonnee, energie transitie van opwekking naar opslag is gewoon verre van efficiënt. Bovendien heeft mijn verzekering behoorlijke bezwaren bij een batterij voor zonnepanelen in huis, dus heb ik geen keuze. Ik vraag mij dan ook af hoe jij dat verzekeringstechnisch hebt afgedekt met je hypotheekverstrekker want het is volgens mij niet eens toegestaan zoiets in je huis te hebben.
LeonardN
een jaar geleden
@Vortexxx
Niet iedereen heeft een hypotheek op z'n huis.
Een verzekering is verder niet verplicht.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
@vortexxx: over welke verzekering heb je het?
@LeonardN: als je een huis hebt, kan ik me voorstellen dat een opstalverzekering zeer gewenst is. Ik heb alleen geen idee in hoeverre in de polisvoorwaarden beperkingen (kunnen) zijn opgenomen tav thuisbatterij
Vortexxx
een jaar geleden
@LeonardN "Een verzekering is verder niet verplicht." Uit je reactie maak ik op dat je geen koophuis hebt? Er is inderdaad geen wettelijke verplichting vanuit de overheid, de verplichting komt vanuit de hypotheekverstrekker in de zin dat de bank je anders simpelweg geen hypotheek verstrekt. Dus toch een soort verplichting. Dit staat allemaal los van dat niemand, maar dan ook helemaal niemand een batterij in z'n huis laat plaatsten van +13kWh en dan lekker slaapt.

Antwoorden (2)

Ja, je kunt met zonnepanelen huishoudelijke apparaten aanzetten als de zon schijnt. Zonnepanelen zetten zonlicht om in elektriciteit, waardoor je apparaten kunt aanzetten. Zorg er wel voor dat je de juiste apparatuur hebt om de elektriciteit op te slaan en te gebruiken.
9 maanden geleden
Helemaal als je gebruik maakt van dynamische energie is het slim om je eigen opgewekte energie te gebruiken op het moment van opwekken.

Je krijgt bij een dynamisch contract namelijk de inkoopprijs van stroom vergoed op het moment dat je teruglevert. Dat is vaak niet heel veel als het mooi weer is, er is dan meer opwek dan verbruik en dus krijg je een lage vergoeding.
12 uur geleden