Waarom is aardgas zo goedkoop?

Het zal geen vraag zijn die veel mensen stellen op dit moment, maar de prijs van gas wordt berekend per m3 en is 'maar' een paar euro. Dit terwijl olie per vat een aantal tientjes waard is. Ik kan me voorstellen dat je meer energie kunt halen uit een liter vloeistof dan uit een liter gas, maar verklaart dat het enorme verschil?

2 jaar geleden
in: Energie
1.6K
SentWierda
2 jaar geleden
Bedoel je de productieprijzen van olie en gas of de consumentenprijzen?
TurfGraver
2 jaar geleden
Die m3 aardgas is ook vloeibaar.
nul1
2 jaar geleden
Je kan 1m3 aardgas niet vergelijken met een vat olie. 1m3 aargas is ongeveer vergelijkbaar met 1 liter olie. Beter is om ze alle 2 om te rekenen naar kilo joule en dan de prijs te vergelijken.
tinus1969
2 jaar geleden
@Turfgraver, nee hoor, een kuub gas is ook daadwerkelijk gas.

Antwoorden (1)

Liters en m3 zijn appels en peren. Het gaat om de hoeveelheid energie die je uit het product kunt halen.
Een kilo aardgas geeft ongeveer evenveel energie als een kilo diesel en iets minder dan een kilo benzine. Dat is dus enigzins vergelijkbaar.

Een kilo benzine is zo'n 40% duurder dan een kilo aardgas.
Omgerekend naar de hoeveelheid energie die je voor een euro uit aardgas kunt halen t.o.v. de hoeveelheid energie die je uit benzine kunt halen is aardgas dus goedkoper.

Maar behalve de hoeveelheid energie zijn er ook praktische zaken van belang. Gas gedraagt zich nu eenmaal anders dan vloeistof. Voor sommige toepassingen is de ene soort handiger dan de andere. Hierdoor ontstaat een spel van vraag en aanbod. Die resulteert op dit moment in het feit dat aardgas goedkoper is.
tinus1969
2 jaar geleden
De belangrijkste praktische oorzaak is, dat aardgas vrijwel gebruiksklaar uit de grond komt. Benzine moet je produceren door het destilleren van olie.