Bij welke buitentemperatuur moet je de verwarming aan zetten?

We gaan de koudere maanden weer tegemoet en ik vroeg me af vanaf welke buitentemperatuur je de kachel of verwarming weer aan moet zetten. Welke regels gelden daarvoor?

3 jaar geleden
in: Energie
2.1K
Amadea
3 jaar geleden
Als het streng vriest. Want anders kan de waterleiding bevriezen.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Dan zou het binnen ook onder de 0° morten komen. Dat is een uitdaging in Nederland.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ik heb mijn cv bijna altijd op 22.5 graden staan, die gaat automatisch aan als het onder die temperatuur komt. alleen in hoogzomer zet ik em paar graden lager.

Antwoorden (1)

Daar zijn geen regels voor, en het is ook logisch waarom.
Er is nl geen eenduidig antwoord op te geven.

Je zet de verwarming nl aan omdat je het koud hebt.
Of je het koud hebt hangt af van vele ook persoonlijke factoren: of je stil zit of beweegt, of je veel of weinig kleding draagt, of je moe bent of niet, of je van natuurlijk kouwelijk bent aangelegd, etc

Tel daar bij op de de mate van isolatie, de ligging van het huis, hoe beschut, buitenmuren op het noorden of juist niet.

Alles bij elkaar scheelt dit zoveel dat er geen eenduidig antwoord is te geven.