Hoge prijs van stadsverwarming/koeling, hoe kan ik dat goedkoper regelen?

Sinds enige tijd ben ik verhuisd naar een appartement met stadsverwarmingen en koeling, voor mijn gevoel zijn de kosten hiervoor erg hoog. Voor de warmte worden de maximale tarieven die door het ACM zijn vastgesteld gebruikt. Maar voor ruimtekoeling wordt per maand ook zo'n 40€ berekend, terwijl ik daar niet eens gebruik van maak. In mijn ogen is dit niet eerlijk, zijn er manieren om dit anders te regelen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Energie
4.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Dit wordt toch 1 x per jaar opgenomen wat je hebt gebruikt en daarna wordt je maand bedrag toch aangepast.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, want dit is het vaste deel van de kosten. Ondanks dat je geen gebruik maakt van koeling zal je dit voor zover ik weet moeten betalen, iets wat ik persoonlijk onredelijk vind.
ronron1212
4 jaar geleden
Ik begrijp je vraag dan niet helemaal wat betaal je waarvoor? Vaste kosten en verwarming en koeling en vaste kosten?
ronron1212
4 jaar geleden
Je betaald voor stadsverwarming vaste kosten en warmte levering wordt een keer per jaar bekeken hoeveel warmte je hebt afgenomen per maand betaal je daarvoor een voorschotbedrag dat zal met koeling net zo zijn.
Inekez1
4 jaar geleden
40 euro per maand? Dat is inderdaad behoorlijk veel! Vanaf 2020 gaan ook voor koeling maximum tarieven gelden. Dat is nu nog niet geregeld, maar de tarieven die in rekening worden gebracht moeten wel reëel zijn. Op de site van ACM vindt je meer informatie en ook een voorbeeldbrief voor als je het niet eens bent met de gehanteerde tarieven. https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarming-en-blokverwarming/warmtetarieven
ronron1212
4 jaar geleden
Vaste kosten voor stadsverwarming vastrecht ongeveer 285 euro per jaar
meettarief 25 euro per jaar
daar komen de gebruikte warmte kosten nog bij.
Inekez1
4 jaar geleden
Het probleem zit m in de hoge kosten voor koeling (40 euro per maand = 480 euro per jaar!), niet in de kosten voor verwarming.
ronron1212
4 jaar geleden
Ik kan in de vraag niet aflezen of dat alleen vaste kosten zijn of ook gebruikskosten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
40€ per maand zijn enkel de vaste kosten van ruimte koeling, wat ik veel vind en bovendien wil en ga ik er geen gebruik van maken. Maar ik kan niet enkel warmte afnemen. Ik vind dit vreemd, er is een wet ingesteld voor warmte omdat er anders belachelijk hoge bedragen voor warmte worden gevraagd terwijl je geen vrije keuze hebt. Maar ik word nu gedwongen ook koude af te nemen en daar in ieder geval het vaste tarief van 40€ per maand voor te betalen.

Antwoorden (1)

Draai de kraan dicht van jou stadsverwarming.
Of alleen van de verwarming dicht, en niet warm water.
( dan is het alleen nog vastrecht + warm water )

Voor verwarmen plaats een split unit airco,
met een zuinig energie label A+++ / A++
( En met COP Waarde van 4.5 of hoger is nog beter )

Een Airco met een COP Waarde van 4.5
verplaats met 1 kWh verbruik 4,5 kWh warmte

Stadsverwarming kost:
€28,47 per 1 GJ warmte

Info:
1 GJ = 1000 MJ
3,6 MJ = 1 kWh

1000 MJ : 3,6 MJ = 277,77 kWh

Als je met een elektrische kachel 277,77 kWh warmte
verbruikt ook 277,77 kWh en dat kost €61,10
( 277,77 kWh warmte en verbruik x €0,22 = €61,10 per 1 GJ warmte )

Een spilt unit airco die 277,77 kWh warmte geeft
verbruikt 61,72 kWh stroom en dat kost €13,57
( 277,77 kWh warmte : 4,5 COP = 61,72 kWh verbruik x €0,22 = €13,57 per 1 GJ warmte )

Vergelijk 1 GJ warmte totaal ( = 277,77 kWh warmte )
Stadsverwarming: €28,47
COP 4,5 spilt unit airco: €13,57
Elektrische kachel: €61,10
Onderwaarde aardgas: €23,70

Vergelijk 36 GJ warmte totaal ( = 10.000 kWh warmte )
Stadsverwarming: €1.024,92
COP 4,5 spilt unit airco: €488,88
Elektrische kachel: €2.200,00
Onderwaarde aardgas: €853,20

Ik lieg niet !!!
warmte uit een split unit airco,
is de goedkoopste warmte die je betaald kunt krijgen.
( ik verwarm mijn huur woning al 7 jaar met Airco met cop waarde van 5 )

En zoek contact op met ACM
dat je voor Koeling moet betalen terwijl
er geen vraag voor is.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Moet je nog steeds plus de vastrechten doen kom je dan nog steeds goedkoper uit?
MasterSword
4 jaar geleden
ronron1212: je betaald wel minder voor verwarmen,
maar vastrecht zit aan dat gebouw vast.
Even Vergelijken:
Optie A
Vastrecht stadsverwarming €318,95
36 GJ warmte via Stadsverwarming: €1.024,92
( Je betaalt totaal €1.343,87 ) Optie B
Vastrecht stadsverwarming €318,95
36 GJ warmte via Split unit Airco cop 4.5: €488,88
( Je betaalt totaal €807,83 )
Dus met 36 GJ aan warmte met een airco bespaar je €536,04 Ik kan zeggen JA je bent goedkoper uit, en stadsverwarming verdiend minder geld en als iedereen dat doet zullen ze de kosten later zakken om dat er een goedkoop alternatief is.
( niks is beter dan een goedkoop alternatief, voor prijs daling. )