Kun je de mechanische ventilatie in je huis zelf reinigen?

Ik bedoel de unit zelf en de ventilatiekanalen. En zo ja, wat heb ik ervoor nodig? Of is het af te raden om het zelf te doen?

paulus811
13 jaar geleden
18K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles kan, maar je moet wel even zeggen wat voor systeem het is, voor een betere uitleg, liefst met foto.
paulus811
13 jaar geleden
Zijn daar soorten in dan? Het is een normaal mechanisch systeem zoals er duizenden in huizen worden ingebouwd. Een unit op zolder die de lucht aanzuigt en via het dak afvoert en afzuiging in de keuken, badkamer en toilet. Ik zie niet hoe ik daar een foto van kan maken. De unit is een metalen doos van ong 35 x 35 x 35 cm.

Het beste antwoord

Nee, dit is specialisten werk.

Zolang de filters van het wtw ventilatiesysteem tijdig vervangen worden, is technisch onderhoud aan het systeem slechts eenmaal per vier jaren nodig. De unit wordt inwendig gereinigd en gecontroleerd en de warmtewisselaar wordt inwendig gereinigd. Bovendien wordt het systeem opnieuw ingeregeld. Dit is specialistisch werk en kan alleen uitgevoerd worden door erkende onderhoudsbedrijven. Hieronder geven we een overzicht van de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden.

De WTW-unit schoonmaken:
Bij correct filteronderhoud is de vervuiling van uw ventilatiesysteem minimaal. Het is aan te raden minimaal eenmaal per vier jaren de unit te laten reinigen. Dit is specialistisch werk. Niet alleen wordt de unit inwendig gereinigd, ook de ventilatoren worden schoongeborsteld en de warmtewisselaar wordt ontvet en doorgespoeld. Daarnaast wordt de elektronica gecontroleerd en de condensafvoer. Laat dit werk alleen uitvoeren door erkende onderhoudsbedrijven. Periodiek onderhoud kunt u eenvoudig bestellen bij WTW-Filters.nl

Het ventilatiesysteem opnieuw inregelen:
Bij installatie en oplevering is uw systeem geheel ingeregeld voor uw eigen woning. Dit wordt gedaan o.a. met behulp van het instellen van de ventielen per ruimte. Door meting aan de luchtstroom in de kanalen wordt het systeem zo ingeregeld dat in iedere ruimte de verversing van lucht optimaal en volgens de normen van de fabrikant geschiedt. Het opnieuw inregelen wordt gecombineerd met het schoonmaken van de wtw-unit. Laat dit werk alleen uitvoeren door erkende onderhoudsbedrijven. Periodiek onderhoud met opnieuw inregelen kunt u eenvoudig bestellen bij WTW-Filters.nl

Het reinigen van de ventilatiekanalen:
Na verloop van tijd zullen de ventilatiekanalen vervuild raken. Bij correct filteronderhoud geldt dit vooral voor de afvoerkanalen. De aanvoerkanalen immers, zijn altijd met schone lucht ingeblazen (vandaar het belang van filteronderhoud!). Bij intensieve bewoning of indien uw woning gesitueerd is nabij snelwegen en/of industrie, zal vervuiling eerder optreden. Het laten reinigen van de ventilatiekanalen (afvoer) kan éénmaal per vier jaren gedaan worden. In normale gevallen is het voor de aanvoerkanalen niet nodig dit eens in de vier jaren te doen, dat kan ook eens in de acht jaren. Periodiek onderhoud met reiniging van de kanalen en het opnieuw inregelen kunt u eenvoudig bestellen bij WTW-Filters.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Dank je, na alle antwoorden laat ik het toch maar doen ipv zelf aan de slag te gaan.

Andere antwoorden (4)

Ja dat kun je doen maar vaak moet je ook de filters vervangen en die zul je wel niet in huis hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb een goede site gevonden.

Toegevoegd na 1 uur:
De roosters enz. kun je reinigen met een gewoon sopje maar voor de kanalen kun je er beter een bedrijf bij halen.

Zelf doen
Maak de ventielen zelf eenvoudig schoon met een vochtig doekje en eventueel afwasmiddel. Haal de ernstig vervuilde ventielen voorzichtig uit de wand of het plafond, en reinig ze in een sopje. Let er bij het terugplaatsen op dat de ventielen niet worden verwisseld. Een merkje of nummer op het ventiel kan daarbij helpen. Als de ventielen ook filters hebben, was ze dan af en toe uit in een sopje met afwasmiddel. Twee keer per jaar is voldoende, maar vaker is nodig als de luchtkwaliteit rond het huis slecht is (zoals in delen van de randstad, nabij snelwegen en industrie).

Ook de ventilatieroosters zijn gemakkelijk zelf schoon te houden. Als de bediening stroef gaat, kan het rooster erg vervuild zijn. Het rooster zelf kunt u het best droog reinigen, met een borstel of de stofzuiger. Bij sommige roostertypes is de kap van het rooster af te nemen, die kan in een sopje.

Het reinigen van de kanalen is noodzakelijk voor een gezond binnenklimaat. Geas Energiewacht is gespecialiseerd in deze reiniging.

Neem contact op met 053 852 85 25 voor een offerte.

Tevens zijn zogenaamde warmte-terug-win units vaak verkeerd ingeregeld. Ook hiervoor kunt u bij Geas terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord en de link. Helaas wordt daarin niet verteld hoe de kanalen moeten worden schoongemaakt. En die filters lijken me gewoon te koop of schoon te maken, dat is het probleem niet. Maar met wat maak ik de kanalen schoon? Dat is voor mij de grote vraag.
Dat kan zolang de ventilatie kanalen niet van asbest zijn. Asbest ventilatiekanalen komen in oudere huizen nog wel voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Maar hoe maak ik de kanalen schoon dan? Huis is van 2000 dus geen asbest.
Ik zou zeggen, appeltje-eitje.
Stroom eraf en het demonteren (afhankelijk van het type) was bij mij simpel, alles schoonmaken en gelijk de buizen gereinigd. Kwam een enorme bak vuil uit en na afloop was duidelijk te merken dat het systeem weer een stuk beter werkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Maar hoe maak je die buizen dan schoon? Ze zijn meters lang en met bochten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hoofdbuis loopt bijna recht naar beneden. Met materiaal wat schoorsteenveger gebruikt (kogeltje met gewicht) was dit snel gebeurd. De twee bochten die erin zaten heb ik schoongemaakt met diezelfde spullen, alleen eerst een trekveer erdoorheen geduwd waarna ik het touwtje met kogel erachteraan kon trekken.
Kun je beter laten doen : tijdje terug is het bij mij ook gebeurd .Er werd bij een soort poeder in de kanalen gespoten dat zich moest hechten aan de rotzooi in de kanalen . en ik moest de afzuiging normaal verder gebruiken .
Na 1 dag waren de kanalen schoon en het verschil was duidelijk merkbaar .