twee thermostaatkranen nu een 15 mm leiding , moet ik beide kranen aansluiten op 15mm of splitten naar 12 mm

ik wil in de badkamer twee thermostaatkranen met twee douches aansluiten.
er loopt nu een 15 mm leiding warm en koud water naar de badkamer, moet ik beide kranen aansluiten op 15mm of moet ik de leiding splitten naar 12 mm om meer druk te krijgen. is er nog verschil tussen warm en koud in de diameter

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Normaal wordt een douche mengkraan aangeloten met 12 mm en een bad mengkraan met 15 mm. Dit omdat een bad veel water nodig heeft. Je kunt beide kranen alleen maar tegelijk gebruiken als je een warmwatervoorziening hebt met een hoog debiet, boiler of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou ze kleiner maken, dan valt de druk wel wat weg, maar als je beide kranen openzet, dan krijg je ergens helemaal geen druk meer en voor een thermostaatkraan is dat zelfs funest... Dan wordt hij of heel heel of helemaal koud... En als dan de diameter wat kleiner is dan heb je meer kans dat alles overeind blijft qua druk...
Mijn antwoord is 12 mm alle twee vanwege de druk, die langer op peil blijft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt niet meer druk door de diameter te verkleinen. Dit is een veel voorkomende fout die mensen maken.
De vergelijking met het afknijpen van de tuinslang wordt veel gemaakt. Waar je je in vergist is dat hier alleen toename van de snelheid plaatst vind. Er komt niet in één keer meer water uit de leiding, je draait de kraan immers niet verder open.

Het heeft dus geen enkele zin voor de druk om de waterleiding te verkleinen. Tevens kun je dan net zo goed de douche kraan(nen) minder veropenzetten omdat dit het zelfde effect heeft.

Er is overegens geen verschil in diameter van warm of koud. Warm zit links koud zit rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Controleer wel of je apparaat dat aan kan.

Het voorbeeld van onder een koude douche staan als iemand de kraan in de keuken open doet is bekend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zo lang mogelijk op een grote diameter blijven. 12mm is absoluut erg dun voor comfortabel badderen. Je raakt toevoer & druk kwijt als je de leiding gaat knijpen.