Hoeveel water gaat er ongeveer in deze badkuip?

Ik snap dat soort sommetjes nooit...
Een grove schatting is ook goed trouwens.

Het gaat mij er vooral om, heb ik genoeg aan mijn boiler? (120ltr heet water max)

Het bad is 180x80. Meer info heb ik niet, want ik heb de kuip zelf nog niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat er ongeveer 400 liter water in gaat. ( 180 x 60 ( 80 lijkt me erg breed) x 40 hoog) / 1000 = 400 liter ( ongeveer) Je boiler verwarmt het water tot 95 graden, gok ik.... dan moet je er dus vanuit gaan dat het net te koud is, want je doet dus maar 1/3 van het water zo heet.. de rest moet je aanvullen met koud water. Daarnaast, als het koud is, dan kan je ook niet even lekker warm bijvullen omdat de boiler nog niet klaar is. Zo zou ik het met mijn boerenverstand uitrekenen, maar ik ben ook geen rekenwonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bad vul je nooit tot de rand als je er zelf nog bij moet.....
Hooguit 2/3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn bad gaat vol tot het gaatje...dat is 3 cm onder de rand...en in mijn berekening heb ik alles naar beneden afgerond. Het is een indicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ke er zelf nog bij dan?
Klotst het water dan over de rand,
Of ben je heeeeel mager?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zucht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha ik heb bewondering voor je rekenkunst! +!

Andere antwoorden (2)

Even in het kort: hoeveel water erin het bad gaat, weet ik niet. Wel weet ik dat een 120 liter boiler genoeg is om een WARM bad te nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Probeer een bad op pootjes te krijgen (2e hands), ben je meteen van al je afvoer probleem af.

Dit is SLECHTS een voorbeeld (is zelfs geen bad op pootjes):

http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/sanitair/501072752-gratis-af-te-halen-ligbad.html?return=eJwtzNFuwyAMBdB%2FqZS8EQIs6UoUTan6I25CFVQCCJx1a7V%2Fn9H2dM%2B1ZYMW%2BmV1O2Qt1VEfsoE0r8OKGDXn9xCNbzZId4wOAHPjHV%2BCYatB9jTuxoxnnyZdw%2F7gGbxFsInjdzTsCgufZd83K27u48uNol7yiKFSk6jUOe6EluCoTVKdCmVh35c1EI8dabGkskTKp43EfFvy3zDi%2F5eN5pPfN5PsTDXkciXrGPexreFRdWcplKy6C6mlGIV8l2%2BH4ecXGhxMuw%3D%3D&df=1&fta=eNpVkk1v2zAMQP%2FKoEPOpiTLFoUcOvRSYNilwy5FEVAf7ow6iRHbbbYg%2F32inAzY7YGkxCdShA1eJmxRLKdh90HDJNyEUFUozsMWNnHazkcENy5YuQFQKusGidIYNxI2tYs9umHGP%2F3opi5O6MY5V%2B5HPCz7dOqDO049ys04LttqQ58vEpR8faletyBbqbmZRjHSWxKuz30mVCj6WCxkk7WUJxMNmDPETrdJawblW6gKWGiBQTYWOgaIdUoFQtsxpE4ZqxhS6HQoIKHOEAgo1S1HYpNCZAhgy%2FHkiRTfnKhNUDMYXbeskVRQdVPA%2BkYXMIFWUOBLSirTSQawUJfuUpoiHzvvu6qAbSzXxBhUUyL5utIi%2BlrrErHBx1JjtbaeoYk6hLKkPKn5OFKcdkM6vM2%2F7hO0KPZ03vFQ8xwj1jxLFPQpHCHgJe8jLyFzWX3OPD3e9sBxxhrFN%2FJpuIV%2F%2FB5T6QgovlJ4T4f4nfbpLsHpL8906GfqT%2Ffgwzyfer%2FM6d9hFCBWu%2BfjaX46xHQWq5msGAyKnzQs7HzTrFaV20%2B5rgKlptj9X6jYLeay63V97genK7xcr38Bsfrfig%3D%3D&fta_ind=26&fs=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd Freekfluweel heel slim:) Gru ik weet zeker dat je in 120 liter water heerlijk kan ontspannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe wou je het anders gaan doen: een enorme koperen ketel (met of geen toverdrank) van 100 liter boven een fikkie in de tuin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neen, alles boven de 100 liter (zelfs 80 liter) kan je goed een bad mee vullen.
amigo
12 jaar geleden
het zou wel fijn zijn als je meer onderbouwing erbij zet WAAROM je weet dat het genoeg is (bijv omdat je het zelf ook zo doet) Nu komt er straks iemand die met net zo veel toelichting (niks dus) schrijft dat het NIET kan en wat dan? loten trekken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een normaal bad vult zich met ongeveer 150 liter water. Kan dus makkelijk met die boiler, zou het overigens niet doen, tenzij je Indiaan wilt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amigo: in een eerdere vraag van Gru heb ik al aangegeven dat ik Bouwkunde heb gedaan in Delft en 15 jaar gekraakt heb gezeten. Ergo: exotische manieren van baden zijn mij niet vreemd en technisch ben ik ook nog wel redelijk onderlegt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, moet zijn 150 liter WARM water... maar afhankelijk van de temperatuur, meer dan toereikend.
amigo
12 jaar geleden
ZOOOOOOOO Schrijf je daar ook: Geachte prof, in een eerder rapport (waar u niet van weet maar dat is dan pech) staat de theorie toegelicht......, dus verwacht niet dat ik dat hier nog eens doe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha amigo!
180 x 80 zijn meestal de buitenmaten ; de inhoud van het bad is dan ongeveer 160 x 60 x hooguit 40 cm, iets minder dan 400 liter.

Echter, je gaat er zelf OOK nog bij in, en een kilo jij is ook ongeveer een liter, en je vult het bad ook met jouw er bij niet tot de rand, dus gemiddeld gaat er iets meer dan 200 liter water in een bad.

De helft van dat water komt uit de boiler en is dus tegen koken aan (met wat wamteverlies in de leidingen stel 90 graden), de helft van een graad of 18 er bij uit de koude kraan, kom je op water van ongeveer 55 graden. Veertig is meer dan genoeg voor een heel heet bad, dus je hoeft niet eens je hele boiler leeg te trekken. Als het buiten heel koud is is het leidingwater wellicht kouder dan 18 graden, en zul je iets meer heet bij moeten mengen.

Maar je boiler is gemiddeld gezien groot genoeg voor een goed heet bad.