Koperen leiding. Hoe een T-stuk aansluiten voor een aftakking?

Leiding doorzagen maar dan heb ik geen ruimte om het sok-gedeelte op de twee einden te krijgen. Zijn daar schuifsokjes voor of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Ik ga uit van een knel fitting:
-leiding doorzagen
-iets van de muur aftrekken en t-stuk erop zetten.
-leiding aftekenen zodat ie er net tussen past.
-t-stuk eraf en stukje van de leiding afzagen.
-moeren erop, ringetjes erop,
-t-stuk erop, precies in het midden houden en aandraaien.
Zo heb je aan beide kanten genoeg leiding om een goeie knel verbinding te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meet het op de T-sok het stukje op tussen de twee "bredere" delen. Deze breedte zaag je uit de bestaande buis. Zorg ervoor dat de buis enigszins vrij ligt zodat je hem een beetje naar voren kunt trekken. Schuif de sok over de bestaande buis door deze iets naar voren te trekken. Trek dan voorzichtig beide buishelften naar je toe en zet het tweede buisdeel op de sok van de T-koppeling. Als je het naar voren staande geheel nu naar achteren drukt zal het tweede buisdeel in de sok glijden; een beetje heen en weer wrikken van de buisdelen helpt hierbij.
Vergeet niet van tevoren de soldeer vloeistof aan te brengen, want loshalen om dit alsnog te doen zal niet meevallen.
Het kan zijn dat de buis te dicht bij de te maken aftakking vastzit aal de muur. Je zal deze dan even los moeten maken om de benodigde bewegingsruimte te kunnen creëren.