Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met welke soort verfkan ik mijn venster en vensterbank het beste verven zodat het mooi glad word??Kan muurverf ook of olie verf....graag tips en ervar

None

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
30.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je begint met je vensterbank en kozijn te ontvetten, vervolgens vul je eventuele oneffenheden (deukjes, scheuren) op met een vuller, dit doe je met een plamuurmes, dit laat je drogen en schuur dan het hele kozijn/vensterbank glad. Daarna breng je grondverf aan, na het drogen (droogtijd staat op het blik) schuur je dit licht op en maakt het stofvrij. Dan breng je minimaal 1 laag hoogglansverf op water of terpentine basis aan. Laat dit weer drogen, weer schuren en breng een laag in de glanshoogte die je wil bereiken aan. Dit kan mat, zijdeglans of hoogglans zijn. Eerst de hoogglans, is omdat hoogglans een hele fijne structuur heeft, wat extra glad opdroogd, waardoor de volgende laag ook gladder op het oppervlak komt.
Kies voor een goede verf, bijvoorbeeld Sigma, of Flexa, dat schildert fijner en vloeit beter uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt heel erg bedankt!!

Andere antwoorden (3)

muurverf zou ik niet aanraden.olie/acryl is een goede oplossing.in beide gevallen wel ff in de grondverf zetten.de doehetzelf zaken hebben altijd folders over dit soort zaken.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Hoogglans geeft inderdaad een gladder resultaat, maar alle oneffenheden zie je dan ook beter. Dus starten et een hoogglans en evt. de laatste laag in een andere glans indien je geen hoogglansafwerking wilt.
Verder zou ik voor een vensterbank ook altijd een krasvaste lak kiezen bv Sigma S2U is daar een prima lak voor. Kies vooraf ook of je voor watergedragen of voor terpentine (solvent) gedragen gaat. Watergedragen droogt snel en ruik je minder. Bovendien verkleurt deze minder bij lichte kleuren. Solvent gedragen droogt langzamer, schildert daardoor makkelijker als je niet heel vaak schildert en geurt sterker.
Welke verf je ook kiest...pas je grondlaag daarop aan indien je ook moet gronden en hou er rekening mee dat het min. een week duurt voordat de verf volledig uitgehard is en je de vensterbank volledig mag belasten.
Muurverf, Olieverf of andere hobbyverven zijn niet geschikt. Je heb echt een lakverf nodig. op Verfblogger.nl staat een heel handig overzichtje over de verschillen in verf en waarom een lak verkleurt en hoe je dat tegen kan gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst even bedenken wat voor verfsysteem je erop wil smeren (synthetisch of acryl)
Dan naar de verf speciaal zaak voor een goed advies, dan komt het helemaal goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding