Hoe werkt het automatisch ontdooien van een koelkast precies?

En hoe krijg je hem dan weer aan de gang?

Sinds vanochtend heb ik opgemerkt dat mijn koelkast met vriesvak is afgeslagen. Ik heb hem aan/uit gezet maar hij slaat niet meer aan.

Hoe weet ik nu of dit automatisch ontdooien is (er zat idd veel te veel ijs in het vriesvak dus dat zou kunnen) of dat hij kapot is?

Ik heb al het ijs nu verwijderd, zou hij dan weer niet automatisch moeten aanslaan? Of gebeurt dat pas als de hele koelkast inclusief vriesvak op kamer temperatuur is gekomen? Of ...

Graag uw antwoord!

PS Het is een Bauknecht

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.9K

Antwoorden (6)

Ik vrees dat er iets kapot is.
Het vriesvak heeft geen automatische ontdooivoorziening.
Als de knopjes goed staan en de stekker in het stopcontact zit moet ie gaan werken.
AWM
14 jaar geleden
Als het een relatief nieuwe koelkast is dan zit er zeer waarschijnlijk een chip in die dit soort dingen zelf regelt. Al haal je de stekker er 1000 keer uit...

Fabrikanten hebben dit voor de consument bedacht. Wanneer je namelijk het ijs te veel laat toenemen dan sluit de deur op een bepaald moment niet meer. Nadat de deur al heel lang niet meer helemaal goed heeft gesloten. Om doorbranding te voorkomen gaat de koelkast het vriesgedeelte dan van tijd tot tijd zelf ontdooien...

Deze ijsvorming komt overigens doordat je de deur niet goed hebt gesloten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het automatische ontdooisysteem werkt niet door het spontaan uitzetten van de aparatuur.

Breng even snel al je spullen naar de buurvrouw, schoonmoeder of who-ever in de buurt is. Of in je bierkoelkast uit de garage.

Wellicht een stop die eruit ligt of bel anders meteen even de storingsdienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water condenseert op de koudste plek in een gesloten systeem... Dat is het beginsel van Watt...
Condens ontstaat in de koelkast omdat het water minder in de lucht opgelost kan zitten in de koelkast dan erbuiten... Dus lucht die koud is valt onder de koelkast eruit en wordt dan aangevuld met warmere lucht, die met het dichtslaan van de deur in de koelkast afkoelt en dan slaat de waterdamp neer op de koudste plek en dat zijn de leidingen waardoor het drijfgas stroomt...
Automatisch ontdooien werkt bij onze koelkast als volgt... Het laat de condens ontstaan op een punt waar dat afgebroken wordt, als het voldoende afgezet is en als het afbreekt valt het buiten de koelruimte op de motor die daardoor extra afgekoeld wordt... Dus slaat niet af, maar het is een continu proces van aangroeien en afbreken van ijs en laten smelten buiten de koelruimte... Zo werkt de automatische ontdooiing bij ons...
Hoe dat bij jouw merk gedaan wordt, weet ik niet, maar bij ons werkt het op bovenstaand beschreven wijze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX...
wij hebben een koelkast met no-frost-systeem... dat is wat anders dan automatisch ontdooien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oef!!!
nieuwsgierig vraagje heeft het over een koelkast met no-frost-systeemdat is wat anders dan automatisch ontdooien...
bij een conventionele koelkast met automatisch ontdooien zal de koelkast af en toe even stoppen met koelen, maar zorgt wel dat de maximum temperatuur niet wordt overschreden.. je ziet dan soms dat de achterwand binnen in de koelkast bevroren is en soms is het nat... de druppels glijden dan naar beneden, komen in een gootje en het vocht wordt door een gaatje naar buiten geloosd waar het in een bakje boven de moter terecht komt en verdampt..

dit systeem zit niet in het vriesvakje...
dat moet je zelf ontdooien...

als je koelkast stopt met koelen, vrees ik dat hij kapot is....

vervelend voor je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik gok dat de thermostaat naar de knoppen is? kan je dit controleren.