Kan ik met zijdeglans de keukentegels verven?

ivm de voegen. Hier wil ik ook overheen schilderen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voegen zijn juist het makkelijkste. Omdat verf makkelijk aan ruwe oppervlakken hecht. Het probleem zijn de tegels zelf, omdat deze (over het algemeen) niet poreus zijn en glad. Verf heeft iets nodig om op te hechten, dus hoe opener de ondergrond hoe beter. jc54 heeft het goede antwoord. Tegelverf of een voorbehandeling toepassen. Anders poets je met de eerste schoonmaakbeurt je verf eraf ;)

Het beste antwoord

Twee componenten hechtprimer,voegen goed verzadigen daarna glansverf,en dan satin of zijdeglansverf.
Aangezien hoogglansverf harder wordt .
Echter dan satin of zijdeglans erover dan worden ook deze lagen hard.
Dit alles uit eigen ervaring,en wetend dat het ook goed blijft. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, kan wel, maar eerst goed schoonmaken en waarschijnlijk voorbehandelen. Ik dacht dat er speciale tegelverf in handel is. (Bij de verfspecialist).
jc54
13 jaar geleden
Jazeker kan dat, en als je het goed doet wordt het best mooi. Ik heb het ook eens gedaan, ook met de badkamer, ook met zijdeglans.
Er wordt geadviseerd een primer te gebruiken, maar dit heb ik niet gedaan (eigenwijs) en bij mij is dit goed gegaan, na bijna een jaar is het nog steeds mooi en strak.
Helaas heb ik ook wel eens verhalen gelezen van mensen die andere ervaringen hebben. Ik denk dat ze wellicht niet goed ontvet hebben.
Liever 2 dunnere lagen dan 1 dikke, en daartussen heel goed uit laten harden (zeker 2 dag).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijdeglans zegt helemaal niets. Dat beschrijft alleen de uitstraling van de betreffende kleur.
Het gaat erom wat voor verf je hebt.
Het is hierin echt de moeite waard om de fabrikant te bellen (staat op het blik) en advies te vragen.
Het zou erg zonde van je verf en van je werk zijn als je verf er na korte tijd weer af komt.
Echt niet alle verf hecht goed op alle materialen.
Er zijn duizenden verfsoorten en dat is niet voor niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
als je het echt goed wilt doen:

eerst goed ontvetten

primer er op doen

speciale tegelverf gebruiken.

Ik doe het meestal minder goed, en merk dan na een tijdje dat je toch sneller krasjes, stukjes verf er af, krijgt.
Maar ik ben dan ook erg eigenwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb de donkerbruine jaren 70 tegels in de keuken en badkamer van onze huurflat gedaan.
de primer bleek de rollertjes op te lossen, ik had andere rollertjes moeten hebben. dus overal stofjes op, schuren en opnieuw beginnen.
daarna zonder primer verder gegaan. de badkamer was jaren later nog heel mooi, maar in de keuken was de plek achter het gascomfort spikkelend geworden: de vetspetters uit de pannen durfde ik niet met ene schuursponsje te doen, en het vet beet de verf uit.

toen ik jaren later verhuisde, moest ik van de woningstichting ALLE tegels eruit slopen, en werd de nieuwe huurder een mooie nieuw betegelde badkamer en keuken beloofd.
Dat was balen. Terwijl het er echt van opgeknapt was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan niet. Uiteindelijk zal het loslaten als je gewone verf gebruikt. Wanneer je per ongeluk tegen de tegel aanstoot zal de verf heel gemakkelijk kunnen loslaten.

Gebruik speciale tegelverf, zijdeglans of niet, dat maakt niet uit. Maar deze houdt prima en het lijkt net of je de keuken opnieuw hebt betegeld!

Dus geen gewonen verf maar altijd speciale verf gebruiken die geschikt is voor het schilderen van tegels.