Kan je vynil op keukenkastjes verven?

Onze keuken ziet er niet meer uit, maar ik wil niet aan een dure nieuwe keuken. Kan je het vynil verven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit er vinyl op je keukenkastjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heet toch zo? het is van dat kunststof zodat het lijkt of het van hout is, maar het is gewoon plastic.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord: ik ga dus binnenkort ontvetten, schuren, primer smeren en dan verven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze ook met plakfolie bekleden, zijn er in veel verschillende motieven in de bouwmarkt te koop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plakfolie zou alleen mooi worden als het alleen maar vlakken zijn. Er zitten ook allerlei randen in en dergelijke.

Het beste antwoord

Er bestaat speciale kunststof primer die je op de keukenkastjes kan smeren. Daarna kan je het met elke lak een kleurtje geven. Wel goed ontvetten, en bv met een chemisch schuurmiddel danwel met heeeeel fijn schurpapier opruwen voor betere binden. Met een rollertje opbrengen omhet mooiste resultaat te krijgen. En beter 3 wat dunnere lagen dan een dikke laag die uiteindelijk kan gaan druipen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik gebruik altijd acryl grondverf als primer

Toegevoegd na 18 uur:
ik kreeg die tip ooit van iemand, en heb het vaak toegepast 2 x dun rollen met acryl grondverf en daarna met alkydverf. ik kan je geen garantie geven dat het bij jou lukt, je zal eerst moeten ervaren of het pakt op dat vynil. en anders misschien plakplastic?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook eens kunnen overwegen,
in plaats van een dure nieuwe keuken,
alleen maar andere deurtjes voor je keukenkastjes.

Bij Ikea.
Of bij zo'n sloophandel voor bouwmaterialen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat dacht ik ook, maar kan na een paar jaar nog steeds de juiste maten niet vinden
heb nu plakplastic gebruikt
ja zeker kan je dit met de juiste verf wel schilderen, maar een mooiere oplossing is plakplastic er op de plakken, heb dit ooit eens gedaan jaren geleden, heeft er 14 jaar op gezeten en was nog steeds mooi!
Je kon ook niet zien dat het plakplastic was.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plakplastic heeft eigenlijk een "goedkope" naam, terwijl het wel degelijk erg mooi blijft en duurzaam is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een (dure) kunststof primer gebruikt. En daarover alkydlak. Maar ik merk dat de verf, zelfs na een jaar, nog kwetsbaar is, ook al had ik héél goed geschuurd en de deurtjes van tevoren ook grondig ontvet)
(ik bots er soms per ongeluk met mijn rolstoel tegenaan en daardoor 'schilfert' de verf toch nog makkelijk af.)
Maar het ziet er nog steeds heel mooi uit, je krijgt echt een heel 'nieuwe keuken' door de kastjes een andere kleur te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals uit bovenstaande antwoorden blijkt, kan het wel, met de goede voorbewerking.
maar... heb je er rekening mee gehouden dat je keukenkastdeurtjes wel vaak schoonmaakt? en dat de verf op de randen en onder de greepjes heel snel slijt?
zelf ben ik heel tevreden over plakplastic voor de gladde vlakken, en verven voor de randjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat kan, alleen blijft het niet zo
goed zitten als gewone verf (op hout).
Wat misschien ook leuk idee is: plak er mooi plakplastic op. Heb ik eens gezien bij iemand en zag er zo mooi uit en het is ook nog eens simpel te doen en goedkoop. En zoveel keuze in plakplastic!