met wat voor waterbestendige lijm kan je magneet+kunstof met elkaar verlijmen

betreft een rotor

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Kombi Power

Universele 2-componenten polyurethaanlijm, voor de moeilijkste verbindingen.

Toepassingsgebied
Lijmt vele materialen, waar andere lijmen het laten afweten, zoals metaal, ijzer, roestvrij staal, aluminium, zink, beton, steen, marmer, keramische wand- en vloertegels, hout, glas, rubber en vele kunststoffen. Niet geschikt voor polyethyleen, polypropyleen, P.T.F.E. en siliconen. Vooral geschikt voor verlijming van kunststof met andere materialen.
Eigenschappen

* (zee)waterbestendig
* koude- en hittebestendig van -30°C tot +100°C
* voor de moeilijkste verbindingen
* sterkte 160 kg/cm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb goede ervaringen met constructielijm, maar misschien is dat wel de polyurethaanlijm die de vorige beantwoorder gaf.
Het is oersterk en na jaren onder water, hecht het nog als de beste. Bison maakt het onder andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bison power is inderdaad een goed lijm om moeilijke verbindingen te lijmen.

Houd echter wel rekening met de volgende dingen als je dit gaat lijmen.

Je praat hier over een te lijmen kunststof, nu zijn er meer dan 1000 soorten kunststof. Het ene kunststof is makkelijk te lijmen en het andere totaal niet. Bij het ene kunstof kan er uitslag, kleur verschil of aantasting van het kunststof optreden en bij het andere niet.
Aan te raden is om dus eerst op een proefstukje een testje te doen.

Het tweede materiaal dat je wil lijmen is een magneet. Bij het lijmen van een magneet moet je rekening houden dat de magneet goed moet worden schoongemaakt. Buiten het feit dat metalen vaak vettig zijn heb je bij een magneet ook nog het probleem dat deze metaal deeltjes aantrekt. Als je dus een 'vuile magneet' gaat lijmen zit je eigenlijk deze losse deeltjes te lijmen en dat gaat ten kosten van je lijm sterkte.

ALs laatste heb je te maken met 3 verschillende materialen (kunststof , lijm en magneet (metaal)).
Alle drie deze materialen hebben een andere uitzettingscoefficient. Hierdoor kan het zijn dat bij het verwarmen (motor warmte of zonnewarmte) er een breuk kan onstaan tussen 2 verschillende materialen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt voor het lijmen van je rotor.

groetjes Lowie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk aan de balans in je rotor (zeker bij hogere toerentallen zeer belangrijk) en de krachten die op die verbinding komen te staan.
De al genoemde lijm in de eerste reactie is wel een goede mits die rotor niet in de volle zon komt te staan (overschrijding max temp van 100 graad)