Hoe voorkom ik dat mijn CV-ketel steeds voor overstromingen zorgt?

Mijn CV-combiketel heeft een overstortsysteempje waarmee hij behoorlijk wat water afvoert. Nu hebben wij hier heel erg hard water, waardoor de overstort binnen de kortste keren vol kalkaanslag zit en we lekkage krijgen.

Zijn er slimmigheden om te zorgen dat de ketel minder water overstort of om te zorgen dat de uitloop minder snel verkalkt? Schoonmaakazijn, ontkalker etc, we gebruiken het allemaal al.

Toegevoegd na 5 minuten:
Euh sorry, ik kom er net achter dat dit geen overstort is maar een inlaatcombinatie, voor wie het wat zegt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Een inlaatcomb is een samenvoeging van een 1. stopkraan 2. een keerklep 3. een drukventiel. door kalk en andere vervuiling kan een van deze 3 minder goed gaan werken. Schoonmaken met de middelen die je noemt is eigenlijk geen optie omdat het een gecompliceerd mechanisme is waar je slecht bij kunt komen. Voor een paar tientjes koop je bij de betere doe het zelf een nieuwe en vervang je de oude. Hij zit in de koudwater aanvoerleiding dus de hoofdkraan dicht, beide knelwartels los draaien en de nieuwe er tussen zetten. zorg er wel voor dat je de kraan vd inlaatcomb open zet en let er op dat de pijl aan de buitenzijde van de inlaatcomb in de waterstroom richting wijst anders stroomt het water tegen de keerklep aan en krijg je geen water in de ketel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als er zoveel kalk in het water zit, zou ik overwegen om een ontkalker te laten plaatsen.

Zo bescherm je al je apparatuur en je CV-ketel van hardnekkig kalkaanslag. Bovendien smaakt het water veel lekkerder als er minder kalk in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de uitloop al eens met vet ingesmeerd dat hoge temperaturen kan verdragen. Dan kan de kalk zich niet vast hechten en als je dat dan af en toe eens bijhoud, zou dat dan helpen.