Mijn kozijnen zijn geschilderd. Ik wil eroverheen schilderen nadat het goed geschuurd is. Heb ik dan nog grondverf nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Grondverf wordt alleen gebruikt om nieuw hout waarvan de poriën nog volop open staan te voorzien van verf en ze daarmee te 'vullen'. Het zou zonde zijn om daarvoor de dure aflakverf te gebruiken. Jij hebt al een goede ondergrond die alleen maar opgeruwd en strak gemaakt dient te worden voor een goede hechting. Succes....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je het goed schuurt, kan je beter wel een grondverf erover zetten alvorens je de definitieve kleur aan brengt. Slechts bij licht opschuren is dat niet nodig, mits er geen gaten en bladders in zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je kan er gewoon weer overheen schilderen
grondverf word meestal toegepast op nieuw hout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in een andere kleur wilt schilderen (bijv. van wit naar donkerblauw) kun je beter eerst een laag grondverf aanbrengen, anders is het echt niet nodig. Zorg wel dat je hetzelfde type verf gebruikt, anders kan het gaan bladderen.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele nuttige aanvulling op bovengenoemde antwoorden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat voor verf de woningbouw gebruikt heeft om mijn huis te schilderen. Het zal waarschijnlijk niet de Sikkens zijn die ik ga halen. Is dat een probleem?
Gronden kan altijd, maar het ligt er ook aan wat de vorige laag verf was. Ik schilder altijd met EPS verf (een pot systeem) dat bestaat eigenlijk uit 2 delen aflakverf en 1 deel grondverf, dat is makkelijk schuren en afnemen met St Marc dan schilderen.
Ga je van kleur wisselen dan is het verstandig om te gronden. Ik meng dan altijd een deel van de aflakverf door de grondverf en krijg daardoor een beter resultaat wat betreft dekking en hechting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite niet. Je kan er zo overheen schilderen, en om lekkers en zakkers te voorkomen: beter 2 dunne lagen dan 1 dikke laag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet teveel weg schuurt zodat er kale plekken ontstaan is gronden niet nodig , waar je wel op moet letten is of de bestaande lak zich met de nieuw aan te brengen lak zich verdraagt i.v.m. de onderlinge hechting . Dit kun je beter even navragen .