hoe begin ik het best met schilderen?

dag,
ik zou graag mijn muren schilderen maar hoe begin je er nu eigenlijk aan?
ik heb al een vorige kleur op mijn muren en nu wil ik een andere kleur moet ik nu eerst mijn muren schuren? of wat moet ik nu eerst doen? instructies aub

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nielsjuh
9 jaar geleden
Op welke ondergrond zit die "vorige kleur"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schuren hoeft niet, maar met licht te schuren, vlak je wel kleine oneffenheden.. Als er geen reparaties gedaan zijn, hoef je alleen maar te ontvetten.Er mag geen residu achterblijven van het schoonmaakprodukt.Met bepaalde kleuren is het best je muur eerst in het wit te schilderen ( dekkend ) Voor rood en geel bv.
nielsjuh
9 jaar geleden
Scatty, hoe weet je welke behandeling hij moet doen? Je weet de ondergrond niet. stel dat het gipsplaten zijn, dan kan je deze niet schuren. Dus antwoord is nergens op gebaseerd.

Antwoorden (1)

Als er vet op de muren zit, zoals bijv in een keuken algauw het geval zal zijn, moet je die eerst ontvetten. Andere muren moet je hooguit hier en daar wat plamuren. Ik heb heel wat muren gesausd in mijn leven en heb ze nog nooit geschuurd.
Als je vochtvlekken hebt, beschilder die dan even met een synthetische verf zodat de vlek goed wordt geïsoleerd. Daarna begin je met de randen, met een kwast. Als dat is gebeurd, kun je met een verfroller aan de slag en de grote vlakken invullen. Als de muren nog niet goed gedekt zijn, moet je ze nog een keer doen.
Hoe beter de verf (hoe meer pigment), des te beter die dekt. Daar hangt meestal wel een iets hoger prijskaartje aan, maar dat is het mijns inziens zeker waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Muren ontvetten kun je doen met verdunde ammoniak, wel goed ventileren!!
Afdekkapjes van stopcontacten / schakelaars demonteren en de muurdozen met b.v. duct tape afplakken (let op dat je geen schok krijgt), scheelt een hoop gepriegel en je kunt er dan met de roller overheen.