waar komt het begrip "botergeil" vandaan?

das ist nicht butters!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom, als ik vragen mag, staat deze vraag in de catogorie huis en tuin, doe-het-zelf?

Het beste antwoord

Je hebt ook het woord geile jus, dit betekent dat het jus is met een hoog vet gehalte. Zo ook met boter, botergeil komt van geile boter. Dus met veel vet er in. In de loop der tijd is dit een beetje veranderd.

Toegevoegd op 03-05-2009 11:06:26
Veranderd in de volksmond en dus ook de betekenis die heeft gekregen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het consumeren van boter. Ik denk dat als je laten we zeggen een kilo boter hebt gegeten je (als je je nog kunt bewegen) wel graag wat beweging wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Botergeil is een verbastering van Botergeel...

Het begrip Botergeil word hier verder al uitgelegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij geilheid ben je belust op sex en bij het bedrijven van sex moet komt er sperma bij kijken. Met een beetje fantasie lijkt sperma wel op boter.
Deze theorie van mij berust overigens op een hersenspinsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(mijn hersenspinsel)
Volgens mij geef je hiermee aan dat je zo opgewonden ben dat als er geen (natuurlijk) glijmiddel beschikbaar komt bereid ben om boter als glijmiddel te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boter geeft heel weinig weerstand, omdat het erg zacht is en er weinig nodig is om je mes er in te steken, dus heb je bijna niets nodig om in die boter te komen. Daar komt denk ik ook dit begrip van daan, je hebt maar heel weinig meer nodig om tot daden over te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm
dat is wel een interessante kijk op het begrip.
Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat boter een extra luxe was ( boter bij de vis )
Als je botergeil bent ben je dan ook extra opgewonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou Zeeuws Meisje er iets mee te maken hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Eltigre;

In oude teksten wordt de uitdrukking 'geile grond' nog wel eens gebruikt om aan te geven dat deze erg vruchtbaar en vet is. De associatie met boter ligt daardoor enigszins voor de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk vanwege de eigenschap van boter, dat het kan smelten en je smelt van verlangen (t.o.v. je sekspartner).