kan ik porselein "voorzichtig" en gericht breken?

Naast een aantal mooie borden die ik geërfd heb, kreeg ik ook een groot aantal servies dat niet zo mooi is. Nu is er een serie bij van borden met nautische motieven. Als je ze zo naast elkaar ziet is het uiteindelijk wel een leuke verzameling, maar om die allemaal omhoog te hangen ... dat is me ook weer wat teveel van het goede.
Daarom wil ik er enkele de motieven "uitknippen" zodat ik een mozaiek kan maken van boten uit die borden. Die wil ik dan gebruiken als mozaiek-muurtegels in mijn badkamer.
Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat ik dat porselein zo voorzichtig breek dat ik die boten over hou? En dat dus het bord niet in "100 stukjes" valt die ik dan terug moet bijeen puzzelen tot een boot?

12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Ik zou het eerst met een Dremel proberen. (die zijn ook vanaf 30,- van een budget merkt te krijgen en die werken ook prima)
Daarmee eerst de rand eraf slijpen, zodat je de bodem over houdt.
Dan vanaf de achterkant een stukje inslijpen en dan breken.

De randen eraf slijpen met een Dremel zal wel wat werk zijn, als je genoeg borden hebt om wat te proberen zou ik een haakse slijper pakken met een diamanten blad.

ps. weet je zeker dat de borden niet veel waard zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ja, sommige zijn best oud, andere niet. Ik google even wat een "dremel" is... nog niet mee gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel Dremel een merknaam is vind je die budget varianten eventueel het snelst als je op marktplaats zoekt op dremel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een haakse slijper lijkt me wat grof.
dan vliegen je borden in het rond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een haakse slijper kan het prima, in allerlei soorten tegels kan ik op de mm nauwkeurig werken, liefst met een wat versleten diamandschijf.
Bord stevig vasthouden, wel oppassen voor je vingers, ik heb handschoenen waar ik gaten in heb geslepen.. (iets verder en tijd voor een paar hechtingen..)

Andere antwoorden (4)

Dat zal zo niet lukken,ik denk dat je dit met een diamantzaagje moet doen en dan is nog de vraag of je het mooi voor elkaar krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensen die mozaïeken maken gebruiken een speciale tang om tegels e.d. in stukjes te 'knippen'. Wie weet lukt het daar mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een glassnijder kunt u het glazuur van het bord in rechte breeklijnen terrassen. U kunt het bord steeds op deze lijnen breken. Wel even oefenen van tevoren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Terrassen moet bekrassen zijn uiteraard. Fijn die woordsuggesties op je telefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste manier lijkt me om de breuklijnen te 'markeren", dus op die plek war je het bord wilt breken, in te krassen met een scherp voorwerp. Dit kan idd zoals in andere antwoorden al gesuggereerd wordt, met een slijpmachine of een kraspen.