Hoe kan ik mijn raamkozijnen verven zonder het glas mee te nemen?

Ik heb niet zo een vaste hand, dus ik gebruik afplaktape om het glas schoon te houden bij het verven van de glaslatten. Alleen, de verf kruipt onder de tape (door de capillaire werking?) en zo wordt het toch nog een bende.
Is er een handige truc om dat te voorkomen?

escape
13 jaar geleden
33.4K

Het beste antwoord

Zelf verf ik het glas mee. Daar heb ik dan een plat stanley mes voor. Eerst lossnijden en dan de verf van het raam schrapen.

Wanneer je de tape gebruik. Heb je kans dat met verwijderen je ook nieuwe verf meetrekt. Dan zie je weer die oude kleur. Dat is lastiger goed maken, dan verf van het raam schrapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Deze tip werkt uitstekend, nu ik het geprobeerd heb.

Andere antwoorden (9)

Je kunt hier bruin schilderspapier onder plakken, dit laat bijna geen vocht door, en het geeft extra 'bescherming' tijdens het verven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste resultaat is toch zonder tape schilderen.

Belangrijk is, dat je goed geschuurd hebt en alle oneffenheden glad zijn. Verder moet je altijd met een goede ronde kwast schilderen. Het is een kwestie van oefenen, maar het is vaak mooier dan wanneer je tape gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De allerbeste methode is: eerst het glas verwijderen, dan schilderen, dan het glas terugplaatsen. Maar da's wel wat bewerkelijk.

Wat ik meestal doe is: toch afplakband gebruiken. Maar dan wel heel goed aanduwen, over de hele lengte, vooral aan de rand die aan het hout grenst. Het beste doe je dat met een schaar - met de "buitenkant" van de ronde punt, als je begrijpt wat ik bedoel. Op die manier kruipt er vrijwel geen verf onder het afplakband.

Op plekken waar het toch gebeurt, krab je de verf van het glas met een scheermesje.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kan hier voor een schildersliniaal gebruiken, zijn ideaal, het is een lineaal, van plastic, om speciaal moeilijke randjes en hoekjes te schilderen.
Je kan ze zo kopen bij doehetzelfzaken...Praxis enz. Heb hem zelf ook gebruikt, ideaal zonder afplakwerk enz...

(zie afbeelding)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Die kende ik nog niet, maar het lijkt me het proberen waard!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 ideaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ gaan we uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt best goed, zo'n ding. Is ook handiger dan lopen te klooien met een kartonnetje, waar ik nog wel eens op uit kom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ook goed werkt is een stukje lamel van die dingen die je voor je raam kunt hangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ja en als de onderkant vies wordt, dan zit het overal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het gebruik bijna niet schoon te houden bij verplaatsen.
Daarbij is de ondergrond zelden 100% vlak, zodat de verf er alsnog onder kruipt.
Eigenlijk kom je bij gebruik van een besnij lineaal een hand te kort om vlot door te kunnen werken. Vraag je bij hulpmiddelen ook af waarom een schilder het nooit gebruikt !?
Ik gebruik vaak het hobbykarton van mijn vrouw.
Het is 1 mm dik (ietsje dikker mag ook) en een strookje van 25 cm lang. Dat houd ik in de hoek van het glas en kozijn en dan verf ik dat bewuste gedeelte. Soms moet jet de rand van het karton even schoonmaken met een met terpentine nat gemaakt doekje. Ik ben er heel handig in geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je ramen vóór je gaat afplakken droog en vetvrij zijn.
Plak vervolgens de schilderstape onder een LICHTE REK op de ramen; plusminus één millimeter vanaf de kitzoom of stopverfrand. Je schildert voor een goede afdichting en bescherming (zeker buitenshuis) dus enigszins op het glas.

Door de schilderstape onder lichte rek te plakken en goed op het raam na te wrijven / aan te drukken met nagel of spatel, heb je een mooie strakke lijn en zal er nagenoeg geen verf onder het tape kruipen. (tenzij je gefigureerd / reliëf glas hebt)

Het beste is uiteindelijk -zoals al geantwoord- direct te besnijden met een ronde, kwalitatief goede kwast. Een kwalitatief goede kwast neemt beter verf op en geeft deze gelijkmatiger af dan een goedkope.
Draai de kwast licht als je de verf verdeelt/ aanbrengt. Blijf iets van de uiterste lijn die je wilt schilderen af, en werk vervolgens de verf in een aantal streken naar deze uiterste lijn toe. Door de ronde kwast enigszins te draaien dwing je de verf als het ware in de richting die je wenst.
"Oefening baart kunst" moet je maar denken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe het met afplak-tape, zorgvuldig, zoals de andere antwoorders aanbevelen.
Maar: verwijder de tape vóórdat de verf helemaal droog is. Ongeveer anderhalf uur na het schilderen.
Als de verf droog is en je rukt de tape weg, springen er ook stukjes verf van het hout af.
Als de verf nog een beetje zacht is, gebeurt dat niet, en kun je de gelekte restjes op het glas nog verwijderen met een doekje met tinner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig heb ik dat het hele afgelopen weekend gedaan, en ik ben gewoon met een dun kwastje langs de randjes gegaan, langzaam en rustig dan lukt het best ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je op dit moment niet zo'n vaste hand hebt komt waarschijnlijk doordat je niet dagelijks schildert. Oefening baart kunt. In ieder geval ik geen tape gebruiken. Mocht je het glas enigszins meenemen kan dit gemakkelijker met een scheermesje. Doe-het-zelf-zaken hebben hier houders voor kant klaar met mesjes die beslist niet veel kosten.