Hoe kan ik een ruwe tegelvloer glad maken?

Vorig jaar hebben wij in ons nieuwe huis een hele mooie tegelvloer laten leggen. De vloer is een klein beetje ruw. Heel mooi om te zien alleen erg onhandig met kleine kinderen! Na een dag zitten er gaten in de broeken van het kruipen op de vloer. Ook de sokjes zijn dagelijks aan vervanging toe!!
Nu zijn wij dus opzoek naar een soort laag over de vloer waardoor je de tegels wel behoud, alleen dat het gladder wordt.
Weet iemand of dit bestaat?

Toegevoegd na 4 uur:
Ik heb even een foto van de vloer bijgevoegd. Als je op het plaatje klikt komt er een duidelijk foto.

Je zou zo op het eerste gezicht niet zeggen dat de vloer ruw is.

Toegevoegd na 4 uur:
Iemand ervaring met polyurethaan vloercoating?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.8K

Antwoorden (7)

dat is niet zo makkelijk en je zal daarom keuze moeten maken tussen de uitstekende gedeelten gelijk af te bikken op gelijke hoogte met de vloer ,of je egaliseerd de vloer en tegeld hem daarna opnieuw.
egaliseer is vloeibaar na het aanmkaken met water en een beetje papperig als je dat over de vloer gooit zal de vloer alle oneffenheden opvullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hele vloer overtegelen is denk ik niet wat de vragensteller bedoelt......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee zeker niet.
We willen graag de tegels behouden!
Al maak je de vloer nog zo glad, slijtage van de kleren zal er blijven. De kinderen glijden dan door, minder slijtage per centimeter weliswaar, maar de weg wordt langer dus dat lijkt me geen oplossing.
Wel kan je in de winkel opzetstuken kopen voor de knie-en. Ze zijn van leer, in meerdere kleuren en de stikgaatjes zijn in de regel al voorgeponst.
Staat nog leuk en stoer ook. En is vast veel goedkoper dan een deklaag op die mooie vloer waarbij je je moet afvragen hoe zich dat houden gaat en het er nog weer afkan.
En wat de sokken betreft: zelf geen ervaring mee nog maar er zijn tegenwoordig sokken gemaakt van bamboe in de handel. Die zijn volgens opgave van de fabrikanten zeer slijtvast (en hebben meer prettige eigenschappen).
Sokken van geslagen hennep zijn ook sterk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een nadeel van zo een glad oppervlak: dat de kinderen zich gaan branden als ze doorglijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger al ,ging er over plavuizen en /of natuursteen tegels ,een laag oxaanolie, hoewel het olie heet, is het geen olie, maar eerder een soort transparante vernislaag.
In openbare ruimtes waar veel mensen lopen zie je het nog steeds.
Vroeger heb ik hier veel mee gewerkt, het gaat ook prima over hout en is volkomen kleurloos en blijft ook kleurloos!
De eerste keer doe je drie lagen en daarna 1 x per jaar , het wordt dan spiegelglad en makkelijk te onderhouden, waarschijnlijk is het nog steeds in de handel.
Ik kan het je zeer aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dat eiglans een slijtvast vernis? (heb ik ooit gebruikt om over een geschilderde parketvloer te doen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oxanolie blijft zeer zeker niet kleurloos. Na verloop van tijd kleurt dit kicht gelig/bruinig. Als je een mooie witte vloer hebt is dit geen pan! http://www.norwaycoatings.nl/files/datasheets/jotun_oxan_olie_tds.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de rest wel een hele goede oplossing ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nivo, ik meen me te herinneren dat het inderdaad in glans en eiglans was, die laaste is vast wel minder slijtvast, in openbare gebouwen waar het toegepast is, gebruiken ze altijd glans en ja het gaat ook over hout prima en is zeer sterk, ik had het zelf vroeger over natuursteen tegels, waar vloerverwarming in zat, ik heb nooit enige verkleuring gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meesleepbeest, het was me niet bekend dat er een verkleuring mogelijk was, maar over hout, tegels, plavuizen, natuursteen, zie je dat misschien ook niet, ik kan me voor stellen dat je het niet op witten tegels moet doen, die zullen er dan wel minder fris gaan uit zien.
Hier in mijn kamer heb ik nog een kunstwerk hangen van hout en beits, met oxaanolie er over heen, het is nu 30 jaar oud en ziet er nog steeds niet vergeeld uit.
De meeste, zoniet alle vernissen doen dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eddijst, eiglans was de naam van het product zelf, was een soort vernis op waterbasis, heel raar eenmaal droog onslijtbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glans is slijtvaster omdat het oppervlak van de verflaag dan gladder is. Tevens blijft een glanslaag langer mooi ua vervuiling, wederom door het gladdere oppervlak. Bij spiegelgladde vloeren zie je weer eerder krassen in een glanslaag. @ eddijst, het is en blijft een geweldig product. En OF het verkleurd hangt van meerdere omstandigheden af, houdt er alleen rekening mee, het hoeft inderdaad niet te gebeuren :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! Oxaan olie leek mij een hele goede optie. Alleen kwam ik op een heel erg hoog bedrag uit (€7000) en de vloer was bijna de helft... In verhouding dus een erg dure optie.. Ik ben op internet ook al een aantal coatings tegen gekomen. Is dat misschien iets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7000 euro, heb je geen rekenfoutje gemaakt?
Met 1 l. doe je 10 vierkante meter.
Als je een groete kamer hebt, van 8 x 5m, heb je voor de eerste laag nog maar steeds 4 l nodig.
Je kunt de vloer laten greinen, maar of het er mooier op wordt ik betwijfel het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je plavuizen gaat afschuren of bikken dan maak je de beschermlaag kapot.
Aflakken of iets dergelijks zal de vloer spekglad maken. zeker als de vloer nat is.
Informatie bij een goede speciaal zaak lijkt me verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg er een nieuwe laminaat vloer over heen van gemiddelde kwaliteit,je hebt meteen een heel ander gevoel in je nieuwe huis,na ,n jaar of wat als je uitgekeken bent of hij is niet mooi meer haal de vloer er uit en je hebt dan de oude vloertegels (lees nieuwe tegelvloer) weer terug en je kan weer jaren vooruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je van ed gehoord hebt is er wel een coating Mara dan zit je met problemen van kleurechtheid ed.

Maar even buiten het gestelde raamwerk denkende dacht ik: Gebruik een kleed in de hoek van de kamer waar de kinderen vooral spelen. En natuurlijk moeten de kleinen gewoon sloffen aan in huis. Ben je volgens mij het grootste deel van je frustratie kwijt. En als de kinderen vallen is er geen pijn, en speelgoed dat valt blijft heel..