Mag ik wat aan een verwarmingsbuis hangen?

Ik heb van zulke buizen:
http://static.werkspot.nl/uploads/order/598/232619c9aad9c64c92b533d5a389e62acd655a14.jpg

Maar dan aan het plafond. Ik wil graag wat aan de muur hangen en dat ding die ik wil ophangen moet met een touw vastgemaakt worden. Nu vraag ik mij af of ik het touw ook aan die buizen mag hangen. Kunnen ze dat wel houden en krijg ik geen brand vanwege de warmte in die buizen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel gewicht wil je eraan hangen en wat voor materiaal?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ongeveer een kilo wat eraan hangt. Het is van metaal. Maar wil hem vastmaken met een touw. Dat ding zelf komt niet tegen de buis aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor brand hoef je in dat geval niet bang te zijn, de buis zelf kan dat gewicht ook wel hebben, maar of de bevestiging dat ook kan is de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je met 'de bevestiging' de bevestiging waarmee de buis vastzit, of dat touw waarmee ik hem ophang?

Antwoorden (2)

Die buizen kunnen wel wat verdragen als het maar niet TE zwaar is, zo tot 15 kg is ok.
Hoeveel kilogram wenst u te hangen ?
Dat lijken buizen van een verwarming, de temperatuur wordt daar maximum 80 a 90°C en dat moet een beetje touw kunnen verdragen, als het maar geen synthetische is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor touw zou wel kunnen dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Best geen kunststof touw want sommige plasticks worden week en verliezen hun kracht bij hoge temperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap ik, maar welke soorten touw zijn dan wel goed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle touw van natuurvezels behalve cocostouw.
Henneptouw is zeer geschikt want dat gebruikt men als klimtouw en heeft een hoge trekkracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor ketel heb jij? 80 tot 90 gr. C.? Water mag nimmer warmer worden dan 60 gr. C. voor een verwarming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
60 a 70°C is een normale temperatuur met een buitentemperatuur tot -5°C, natuur lijk kan ik niet weten wat de isolatie is van de woning.
Die 90°C is het absolute maximum van een CV installatie en hoeft natuurlijk nooit zo hoog te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
neem S haken van metaal.
\in verschillende maten te krijgen
Het is afhankelijk van hoe de buizen aan elkaar zijn bevestigd (gelast / knelkoppelingen) en hoe de beugels aan het plafond bevestigd zijn.

Zitten er op de beugels en buizen geen speling en zijn de buizen aan elkaar gesoldeerd kan men er alles aan ophangen tot maximaal een kilo of 5, bedenk wel dat de buizen en beugels er eigenlijk niet voor gemaakt en bestemd zijn.

Om het op te hangen aan de buizen kan je in principe nagenoeg elk materiaal gebruiken zolang het maar niet te dun is, de kans dat het smelt of in brand vliegt is te verwaarlozen, de temperatuur van het water mag namelijk de 60 gr. C. nimmer overschrijden.