probleem met oude hotelschakeling en oude trekschakelaar er tussenuit halen, hoe doe ik dit?

Bij ingang van de slaapkamer zit de "deurschakelaar" (met direct daaronder een stopcontact). In de muur waar de schakelaar zat loopt 1 rode draad door, 3 groene zijn met een lasdop verbonden, waarbij er 1 los uitsteekt (deze zat in de schakelaar) en er zijn 2 zwarte losse draden (deze zaten ook in de schakelaar).
Boven het bed zat de oude trekschakelaar. Hier komen 3 zwarte draden uit de muur (deze zaten in de trekschakelaar).

De oude trekschakelaar gebruik ik niet meer, dus het gat met de draden wil ik afsluiten met een plastic kapje.

Hoe verbind ik de boel met elkaar dat de deurschakelaar het gewoon doet? Een lasdop op de 3 zwarte draden waar de trekschakelaar zat? Ik snap het niet. Al vanalles geprobeerd...

Toegevoegd na 19 minuten:
Overigens is de groene draad waar de deurschakelaar zat, de draad waar stroom op staat. Verbind ik deze door met een kroonsteen op een van de zwarte, dan komt er geen stroom op een van de 3 zwarte waar de trekschakelaar zat...

Toegevoegd na 24 minuten:
Bij de lamp zitten een zwarte en bruinrode draad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Het makkelijkste is: alle drie zwarte draden in de doos van de trekschakelaar met elkaar doorverbinden, dan op de muur één van beide zwarte draden afdoppen met een Wagoklem, de andere zwarte draad met de schakelaar naar de groene draad laten schakelen.
Een iets nettere mogelijkheid: trek 1 van beide zwarte draden bij de muurdoos uit de leiding, sluit de andere zwarte draad op de zwarte draad die naar de lamp gaat aan met een Wagoklem en sluit de schakelaar op de muur aan tussen de overgebleven zwarte draad en de groene spanningvoerende draad.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het feit dat er een bruine (bruin/rode?) draad bij de lamp zit geeft te denken: er worden oude en nieuwe kleuren doorelkaar heen gebruikt.
Kijk dus goed uit wat je doet.
Oude kleuren: Groen = spanning, Rood = nuldraad, Zwart = schakeldraad, Grijs = aarde.
Nieuwe kleuren: Bruin = spanning, Blauw = nuldraad, Zwart = schakeldraad, Groen/geel = aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je alle drie de zwarte draden APART in een lasdop doet, (Dus niet samen, dan veroorzaak je kortsluiting.) dan zou het moeten lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf de deurschakelaar lopen de twee zwarte draden naar de trekschakelaar. De derde zwarte draad van de trekschakelaar loopt naar de lamp.
Om alleen de deurschakelaar te gebruiken koppel je 1 van de twee zwarte draden (tussen de schakelaars in) door naar de derde zwarte draad van de trekschakelaar (deze gaat naar de lamp).
De andere zwarte draad kun je afstoppen met een lasdop want die gebruik je niet meer.
Nu moet alleen met de deurschakelaar de lamp geschakeld kunnen worden.
Succes. Ik hoop dat het duidelijk is.