Wat is winddroog hout?

Ik wil hout kopen voor het maken van meubelen, nu zie ik de term "winddroog hout"vaak langskomen, wat is dit precies. Hoe droog moet hout zijn om er meubels van te maken en hoe meet je dit. Hoe droog is timmerhout voor in de bouw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (3)

Winddroog hout is hout dat al wel twee jaar (buiten, onder een afdak) gedroogd is maar dat nog verder moet drogen (drie maanden, of in een oven). Als je 'nat' hout gebruikt, zul je zien dat het nog 'werkt', waardoor het krimpt en scheurt, wat niet handig is als je er meubilair van maakt of een vloer of iets dergelijks.
Je hebt vers hout, winddroog hout, en ovendroog hout. Dat verschil zie je ook in de prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winddroog is hout dat na het verwerken van
boomstam tot planken of balken gezaagd hout,dat word
opgeslagen onder een aan de zijkanten open overkapping
en daar te drogen word gelegd. Dit gebeurd door tussen iedere laag hout plankjes te leggen, zodat de wind door
het opgestapeld hout kan waaien en zo gelijkmatig kan drogen. Het hout dat het langst heeft gedroogd gaat het eerste weg als er een bestelling binnen komt.
Dit noemt men over het algemeen het timmerhout.
Voor meubelhout moet het hout ovendroog zijn.
Dit betekend door en door droog zodat het niet meer kan werken.(uitzetten of krimpen) waardoor word voorkomen dat meubels scheef kunnen trekken, of barsten krijgen.
Eiken, Beuken en Noten etcetera is meubelhout dat ovendroog moet zijn.Tegenwoordig gebeurd dit in computer bestuurde droogovens. Vroeger werd het
jaren lang opgeslagen in speciale opslagplaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winddroog hout is hout wat buiten op latten staat, dit hout is dus niet in een droogkamer gedroogd en zal afhankelijk van de dikte en de tijd dat het buiten staat gedroogd zijn. Vaak wordt hout buiten niet droger dan 18%. hout droogt per jaar ca 1 cm in, dit betekent dat dikker hout dus langer buiten moet staan. Voor meubelmaken is winddroog hout dus niet geschikt. Meubelhout moet normaal droger zijn dan gewoon bouwhout dat op ca 15% wordt gedroogd. in de huiskamer neemt hout een vochtgehalte aan van 8 á 10% en moet dus ook ongeveer zo droog gemaakt worden. Als het niet droog genoeg is krimpt het hout. Door smalle delen te gebruiken is de krimp minder per deel en blijft het meubelstuk mooier.