Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hollewand opvullen met kurkgranulaat, maar hoe? Stofzuiger met doorvoer?

Ter geluidisolatie wil ik de (houten)wand opvullen met 1-3 mm kurkgranulaat, echter hoe krijg ik dit in de wand? Een bladblazer is te krachtig (en vereist een te groot gat in de muur), dus zit zelf aan een soort 'blazer' met doorvoer te denken, de diameter van een stofzuiger mond is qua gat groot genoeg lijkt me. Maar ik kan deze niet vinden op internet, wellicht omdat ik niet weet hoe zoiets heet. Op AliExpress zijn er wel apparaten te vinden die voor het opvullen van kussens gebruikt worden, maar geen idee of dat krachtig genoeg is.

3 maanden geleden
Edraket
3 maanden geleden
Bij geluidsisolatie is het soortelijk gewicht van het isolatiemateriaal het allerbelangrijkste.
Hoe zwaarder het materiaal hoe beter het isoleert tegen geluidsoverlast. U kiest voor kurk een product dat uiterst licht is en daarom nauwelijks geluid zal tegenhouden. Ik zou eerder voor fijnkorrelig "kurkdroog" zand kiezen. Het soortelijk gewicht van zand varieert van 1,4 tot 1,9 kg/liter.
Dat van kurk varieert van 0,1 tot 0,25 kg/liter Zand is dus ongeveer 10x zo zwaar als kurk en zal ongeveer 10x beter het geluid tegenhouden. https://www.google.com/search?q=soortelijk+gewicht+zand&sca_esv=e2652fd8ccfa33d1&sxsrf=AE3TifO2-GB4INuQ467EYnLIxZdeQPOQYg%3A1758632732639&source=hp&ei=HJvSaNOhJfWAi-gPg6Kf6QY&iflsig=AOw8s4IAAAAAaNKpLB3RVjJJK6c7ICYvTxcyXm3_M5MS&oq=soortelijk+gewicht+&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6IhNzb29ydGVsaWprIGdld2ljaHQgKgIIATIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgARItEhQAFiVNXAAeACQAQCYAXGgAfIJqgEEMTguMbgBAcgBAPgBAZgCE6ACqQrCAgoQIxiABBgnGIoFwgIKECMY8AUYJxjJAsICChAAGIAEGEMYigXCAggQABiABBixA8ICCxAAGIAEGLEDGIMBwgIOEAAYgAQYsQMYgwEYigXCAgsQLhiABBjHARivAcICDRAuGIAEGLEDGEMYigXCAgQQABgDmAMAkgcEMTYuM6AHknuyBwQxNi4zuAepCsIHBjAuMTQuNcgHLg&sclient=gws-wiz https://www.google.com/search?q=soortelijk+gewicht+kurk&sca_esv=e2652fd8ccfa33d1&sxsrf=AE3TifP2LfJdLMgScs-C0c3zDvqhujbAmQ%3A1758632743135&ei=J5vSaKeCCLq-i-gPyvuA6AY&ved=0ahUKEwjnsce_-e6PAxU63wIHHco9AG0Q4dUDCBA&oq=soortelijk+gewicht+kurk&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiF3Nvb3J0ZWxpamsgZ2V3aWNodCBrdXJrSABQAFgAcAB4AJABAJgBAKABAKoBALgBDMgBAJgCAKACAJgDAJIHAKAHALIHALgHAMIHAMgHAA&sclient=gws-wiz-serp
Gepperd
3 maanden geleden
Dank voor uw antwoord, soortelijke dichtheid is inderdaad belangrijk punt maar in nieuwbouw wordt toch veel met glaswol e.d. gewerkt. Dat kurk isoleert wordt toch op veel sites weergegeven: Geluidsisolatie: onder de duurzame isolatiematerialen is kurk de onbetwiste nummer 1 qua geluidsisolatie. In holle ruimtes houdt het materiaal de overdracht van geluid tegen, zodat kurk vaak als gevelisolatie wordt gebruikt in omgevingen met veel verkeer of als geluidsisolatie voor vloeren in meergezinswoningen.
ronron1212
3 maanden geleden
Door dat gewicht belast je de vloer wel heel erg @Edraket
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
@Edraket
"Holle wand"... dat klinkt als gipsplaatjes. Kunnen die dat gewicht van dat "fijnkorrelig kurkdroog zand" wel aan ? (oprechte vraag ! Ik heb er geen ervaring mee.)
Inekez1
3 maanden geleden
Gewoon bovenaan gaatjes maken en het erin gieten? Waarom zou je dat spul moeten blazen? Maar voordat je iets gaat doen wat niet zomaar weer terug te draaien is als blijkt dat het niet werkt, zou ik toch eerst 100% zekerheid proberen te krijgen dat kurkgranulaat in jouw situatie de beste oplossing is. Er zijn verschillende soorten geluid. Soms is juist lucht de beste manier om geluidsoverdracht te voorkomen en ga je misschien een extra of ander geluidsprobleem creëren door je wand te vullen met die kurkkorrels.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Je kunt hier speciale inblaasmachines voor huren. Bijvoorbeeld bij Boels: https://www.boels.com/nl-nl/huren/inblaasmachine/p/10986
https://www.easycell.nl/product/inblaasmachine-huren-bij-huurmaat/?srsltid=AfmBOorliKuKLFF7kW52SWMcXKwbWVqfeKT1CDkNPURfaR5oMFwb5TQF

De blaasmachines zijn te gebruiken voor isolatievlokken, maar ook voor piepschuimkorrels en kurkkorrels.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 24 september 2025 12:33: tekst
AlphaLimaSierra
3 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing