Wat is de beste manier om een binnenmuur (waarschijnlijk steen) te verwijderen/uit te zagen

Ik wil mijn keukenmuur verwijderen maar krijg diverse adviezen, bijv. diamantzaag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.8K

Het beste antwoord

Wat heel belangrijk is dat je er zeker van bent dat het geen dragende muur is bij twijfel win informatie in van een aannemer. Of als je in een huis woont waar er veel meer van staan dan zullen er ongetijfelt meer mensen zijn in de buurt die ook al die muur hebben gesloopt.

Bij een vriend van mij kon de muur zonder gevolgen verwijderd worden, want het was geen dragende muur.Wat hebben wij gedaan Slopen geeft natuurlijk rommel en vooral veel stof. Om dit stof in de woonkamer zo minimaal als mogelijk te houden hebben we daar een wand van plastic gemaakt. Om een goede aansluiting tussen plafond en vloer hebben we eerst plastic aan de balk gemaakt die tegen het plafond komt en daarop schuimtochtband zodat het goed op plafond aanstuitdan met staanders de lat tegen het plafond aangedrukt en de lat voor op de vloer gemaakt op de zelfde wijzedan goed de latten aan drukken met latten er tussen in die je aan staat tot ze heel goed klemmen. zoo wordt je plafond ook niet beschadigd. Dan maak je de zijkanten ook stof dicht. het is een behoorlijke klus maar het scheelt uren schoon maken in je woonkamer. Je krijgt er toch wel wat stof maar dat is normaal met klussen in huis.
Dan ga je in de keuken aan de gang plak tochtband in de deuropening naar de andere delen van je huis.
Dan kan je aan de gang, in ons geval was het een eensteens muur en deze hebben we met een gewone slijpschijf de steensmuur door geslepen ongeveer 3/4 diep
aan de drie zijden links rechts en boven de muur staat dan nog en kan je beginnen met het slopen met een moker van af de andere kant en het liefst met niet al te grote stukken ruim de rotzooi op en vergeet voor al de stof niet en het gat is klaar. Denk voor al aan de veiligheid vallende stenen hou kinderen uit de buurt want je kan niets zien aan de andere kant van de muur. Een veiligheidsbril is zeker geen luxe en eengoed stofmasker is ook ven belang. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een diamantzaag is inderdaad een goede manier om door de muur heen te zagen, dit komt omdat diamant erg sterk is, en je vaak als een mes door de boter gaat.

Waar je wel op moet letten is dat de muur geen dragende functie heeft, als je hem dan namelijk weghaalt heb je kans dat het huis instabiel word.

Het beste is, om hem in segmenten weg te halen zodat je er zeker van bent dat alles precies goed gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je moet er zeker op letten dat je tijdens het weghalen van een stenen muur, de bovenliggende constructie, ondersteunt met steunbalken e.d..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst moet onderzocht worden of de muur een dragende of een tussenmuur is. Als je twijfelt dien je een aannemer te raadplegen. Een tussenmuur is meestal een lichte afscheiding tussen twee ruimtes en kun je met een moker kapot slaan. Geeft wel wat rommel. maar zagen geeft ook heel veel stof.

Betreft het een draagmuur, dan dient het plafond eerst met een stalen balk provisorisch ondersteund te worden mbv vijzels. Daarna kan de muur weggehaald worden en dat kan met een moker of met een zaag, al naar gelang. Als je veel stof verwacht kun je van te voren plastic "wanden" aanbrengen.
Als de muur verwijderd is, dient een definitieve draagbalk te worden aangebracht die aan de uiteinden ondersteund wordt. Daarna de provisorische constructie verwijderen.

Gamma, dat zei ik....