Zorgt mos in de dakgoot altijd voor verstopping? Of kan dit nog vanzelf afgevoerd worden?

Er liggen wat klompen mos op mijn hellend dak. Door de zware regenval van afgelopen dagen zijn deze aan het zakken. Geheid dat die in de dakgoot gaan komen een dezer dagen. Ik vraag me af of deze bij harde regenval dan ook door de regenpijp zullen spoelen (en bv kleiner worden door nattigheid waardoor dit makkelijker gaat). Aan dit deel van de regenpijp kom ik nl niet aan ivm de hoogte en gevaarlijke setting.

Ik heb wel in de agenda staan om na de winter een dakdekker te laten komen voor het schoonmaken van de goten. Dit is ongeveer 2 jaar geleden ook gebeurd. De hoeveelheid mos viel toen nog mee.

4 maanden geleden
Inekez1
4 maanden geleden
Het ligt aan het soort mos, of dat makkelijk uit elkaar valt of juist als plakkaat met worteltjes in elkaar blijft haken. Als mos nat is, zwelt het op, ook de worteltjes. Daardoor gaat het juist minder goed in stukjes uit elkaar vallen. Dan ligt het er ook nog aan hoeveel afschot je dakgoot heeft. Mos dat van een schuin dak glijdt komt in de dakgoot. Als het daar blijft liggen en niet naar de regenpijp spoelt, kan het zijn dat de goot zelf niet meer voldoende leegloopt en overstroomt. Zijn het kleine stukjes mos die makkelijk door de goot naar de regenpijp gaan, dan is het nog afhankelijk van de diameter van de regenpijp, of daar bochten in zitten en of er bovenaan een roostertje of bladkorfje is om verstoppingen IN de pijp te voorkomen. Dus het is zo niet te zeggen wat dat mos gaat doen. Wel belangrijk om in de gaten te houden, als je goten gaan overlopen heb je kans op lekkage in huis (afhankelijk van de goot-constructie).
erotisi
4 maanden geleden
Wat bedoel je met goot constructie?
Inekez1
4 maanden geleden
Sommige goten hangen aan beugels los van de muur. Als die goot overstroomt, valt het water gewoon naar beneden. Hangt de goot tegen de muur, dan zal het water aan de buitenkant over de muur lopen. Dat kan tijdelijk geen kwaad, duurt het langer dan krijg je te vochtige muren. Er zijn ook goten die integraal onderdeel zijn van de constructie muur - dak. Als zo'n goot overloopt aan de dak-zijde, heb je risico op lekkage binnenshuis.

Geef als eerste antwoord