Het is sowieso verstandig om voor te boren.. Beter mee verlegen als onverlegen! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeer aan te raden. RVS is zéér 'taai'. Met een kleine diameter voorboren scheelt een hoop ergenissen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is verstandig.

Let ook op op de boorsnelheid (laag)
en koeling van je boor. Dat kan met speciale olie, maar zelfs water of spuug is beter dan niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd voorboren met een kleinere diameter is wel aan te raden en als extra tip die ik ooit van een vakman heb meegekregen is het punt waar je wilt boren afplakken met een gewone pleister. Hierdoor glijdt je boor niet weg wanneer je druk gaat uitoefenen op je boormachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een centertje slaan niet handiger?
Het is natuurlijk verstandig om met een kleiner boortje voor te boren. Dan kun je later met de grotere boor beter door het staal komen. Het is wel raadzaam om een hss boor te gebruiken. Deze boor is harder dan een gewone hs boor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voorboort met 3 of 4 mm kan je makkelijker boren.zorg voor een pas geslepen boor een beetje snijolie doet wonderen, toerental rond de 400 omw/min.dan moet het lukken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In welk metaal je ook boort, het is altijd aan te raden om bij het boren van een groot gat, zeg 10 mm of groter, voor te boren. Daarbij geldt, des te harder/taaier het metaal, des te groter de noodzaak. Als je met een grote boor boort, wordt er eerst een putje gemaakt en pas daarna begint de spiraalboor te verspanen. Om dit te voorkomen is het beter om voor te boren. Het voorboortje mag daarbij niet groter zijn dan 0,3 x de diameter van de volgende boor, dus bij een boorvan 10 mm, een voorboortje van 3 mm. Boor je een groter gat dan gaat de grote boor happen en is Leiden last. Voor rvs houd je een omtreksnelheid aan van 10 m/min. Omdat een boor op een hard oppervlak te neiging heeft weg te glijden is het aan te raden het te boren gat af te tekenen en op die plaats een center te te slaan.
Een gat in rvs met een handboormachine te boren is niet eenvoudige en vraagt om ervaring. Als je de beschikking hebt over een tafelboormachine, dan is dit zeker aan te raden. Daarbij is het smeren/koelen met een daarvoor geschikt smeermiddel zeker noodzakelijk.