hoe moet ik koperen leidingen schoonmaken?

Is het mogelijk om een koperen pijp schoon te maken. Ik bedoel hier mee ook de binnekant. Zodat de pijp voor bijvoorbeeld drinkwater kan worden gebruikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (2)

Gebruikte en oude koperen leidingen zijn ook van binnen geoxideerd.
Hier kan je dus erg slecht bij komen en ook kan je nooit zien, of je het echt hebt schoon gekregen.
Met bepaalde chemische stoffen zal je best een heel end komen, maar om daarna het te gebruiken voor drinkwater lijk me niet wenselijk.
geoxideerd koper is erg schadelijk voor de gezondheid, dus gewoon niet doen!
ik zie dus geen enkele mogelijkheid om deze koperen leidingen voldoende schoon te maken.
Dus gewoon even nieuwe kopen, die gaan een levenlang mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je ze schoon krijgt is er toch geen verschil met nieuwe?
Bij beiden is mijn advies (en dat van waterbedrijven) om de eerste tijd het water een tijdje te laten lopen als je het wilt drinken.
http://www.kraandoorspoelen.nu/spoelen/Pages/Metaleninwater.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet mogelijk van binnen te kijken of het inderdaad schoon is. Maar geoxideerd koper krijg je niet zo maar schoon.
het ligt er helemaal aan hoe ver het kopen van binnen is geoxideerd.
Een gebruikte koperen leiding, zou ik na monteren gewoon durven gebruiken, na grondig doorspoelen.
Maar daar gaat de vraag hier niet over, dus ben ik zeer voorzichtig met mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een huis waar de leidingen al weet ik hoe lang liggen drink ik ook gewoon uit de kraan, dus hergebruik geen probleem. Terwijl ik weet hoe leidingen er soms van binnen uit zien. Ik ben het eens met je advies:
gewoon nieuwe nemen, omdat er niet gezegd wordt waar de leidingen vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen wel 10 jaar in de tuin hebben gelegen. Voor mij zelf gebruik ik wel oude leidingen, omdat het meestal enorm mee valt. Maar ik zie wel een gevaar als je de leidingen schoon wilt maken en dat lukt maar voor een deel en dat kan je niet zien.
Dan is het gevaar aanwezig dat je wel het koperoxide los hebt geweekt en het nu zeker in de loop van de tijd in het leidingwater terecht kan komen.
Kan je naar mijn mening beter helemaal niet schoon maken.
Als ik het voor mij zelf er niet zeker van bent, dan zal ik het ook nooit zo adviseren.
keukenzout en azijn:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/154971-koperoxide-oplossen/

Nieuwe zijn makkelijker.
De oude kan je inleveren bij een oud ijzer handel, krijg je ongeveer 4,- per kilo voor.