Kun je een verwarming aan en afsluiten met een kraan?

In verband met geluidsoverlast van de verwarming op mijn slaapkamer overweeg ik deze te verwijderen. Het geluid hangt niet samen met lucht maar met oude buizen. Hij staat niet vaak aan maar maakt geluid wanneer huisgenoten de verwarming aan hebben staan.
Voordat ik hem verwijder, wil ik zeker zijn dat er geen manier is waarop ik misschien de verwarming kan afsluiten. De verwarming is "serieel geschakeld", als ik de toevoer alleen afsluit dan kan het water niet rondlopen door het overig systeem.

Heeft er misschien iemand een idee of het kranen oid iets te realiseren is? Ik heb geprobeerd mijn vraag ook uit te tekenen.

Alvast bedankt!

Picture for question
6 maanden geleden
tinus1969
6 maanden geleden
Wat maakt er precies geluid? De radiator? De leiding?
Inekez1
6 maanden geleden
Wat het systeem betreft kan de radiator er wel tussenuit. Daar hoeft dan verder geen kraan tussen, alleen een stukje buis om beide leidingen te verbinden is genoeg. Maar voordat je dit kunt doen zal het hele cv-systeem leeg moeten en daarna weer gevuld en ontlucht moeten worden. Dat is niet iets dat je makkelijk zelf kunt doen. Cv-monteur nodig en die kan wellicht dan op een andere manier het cv-geluid verhelpen. Vaak ontstaan geluiden in het systeem als er weinig water rondloopt, dus als er radiatoren maar een heel klein beetje open staan. Soms is dit te verhelpen door de watertemperatuur te verlagen, zodat iedereen de radiatoren verder open kan draaien zonder dat het te warm wordt.
Inekez1
6 maanden geleden
Als je huurder bent (van woning of kamer) is dit een zaak van de huisbaas. Die zal ook toestemming moeten geven voor het verwijderen van je verwarming en als ik die huisbaas was zou ik dat niet doen. Puntenstelsel en maximale huur kelderen enorm als er in een kamer geen vaste verwarming meer is. Een bypass (het rode lijntje in je tekening) is misschien wel een optie. Maar ik denk dat je daar niets mee opschiet. Het geluid zit in het leidingensysteem van de woning en dat blijft dan gewoon aanwezig, ook als er geen water door jouw radiator meer stroomt. Ga in elk geval eens met de huisbaas in gesprek. Als er niet direct iets aan te doen is, dan kan de cv-onderhoudsmonteur er in elk geval eens naar kijken bij het reguliere onderhoud.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 maanden geleden
"Het geluid hangt niet samen met lucht maar met oude buizen."
Huh... ? De leeftijd van buizen maakt geen geluid. Er is dus wat anders gaande. Meestal is dat toch lucht. Waarom ben je er zo zeker van dat dat niet de oorzaak is ? Als jij de radiatorknop dicht zet is er geen stroming meer. Dan heeft (in geval van seriële aansluiting) niemand meer stromend water. Ben je er zeker van dat die serieel is ?
tinus1969
6 maanden geleden
@Oze, zulke seriële aansluitingen van radiatoren (zgn eenpijpssysteem) waren in de jaren 60/70 tamelijk normaal.
Cryofiel
6 maanden geleden
Water dat met voldoende snelheid een haakse bocht neemt, maakt geluid.

Hetzelfde geldt voor water dat langs een vernauwing stroomt. Dat kan een vernauwde buis zijn, het kan ook een gebogen buis zijn die tijdens het buigen wat is "ingedeukt".
Vortexxx
5 maanden geleden
Maar als het serieel geschakeld is zoals jij het getekend hebt, en jij wil geen warmte in de kamer waardoor je de thermostaat dichtdraait dan heeft de rest van het gebouw ook geen warmte meer? Want hoe jij nu wil afsluiten is ook wanneer je de thermostaat dichtdraait. Lijkt mij dan door de Fa. Picobello b.v. aangelegde CV.

Geef als eerste antwoord