Waardoor kan een dakpan uit het niets zomaar door het midden breken?

Gisteravond bij een hevige regenbui kwamen we er achter dat er lekkage was in onze slaapkamer. Bleek dat er op het dak bij een van de dakpannen een breuk was ontstaan door het midden. Maar niemand is op het dak geweest. Hoe kan dit mogelijk ontstaan zijn?

8 maanden geleden
1K
TurfGraver
8 maanden geleden
Warmte, kou. Spanning door uitzetten en krimpen en ouderdom.

Antwoorden (2)

Geen enkele dakpan heeft het eeuwige leven. Er kan al vanaf de productie een (haar)scheur in hebben gezeten, die het afbraakproces heeft versneld. Elke dag worden de pannen opgewarmd en weer afgekoeld, wat spanningen in het materiaal geeft. Dit leidt op termijn tot scheurtjes, die steeds groter groeien. Een forse hagelsteen kan ook een barst in de pan veroorzaken, die door de jaren steeds groter wordt. Oftewel: controleer een of twee keer per jaar of al je pannen nog heel zijn.
8 maanden geleden
Zo'n pan wordt warm-koud-warm-koud-warm-koud-warm-koud...
Daardoor ontstaan haarscheurtjes in de pan. Door aanvullende invloeden als klapperen in de wind, of het uitzetten van bevriezend water in zo'n scheurtje wordt dat scheurtje groter. Tel daarbij ook nog eens het gewicht op wat aanleundende pannen uitoefenen en het betreffende scheurtje wordt op den duur zo'n grote barst dat de pan uiteindelijk in tweeën breekt.