Rolluiklint geknapt, wat nu?

Kan ik dit zelf herstellen? En zoja hoe?

Het is een rolluik die je met de hand omlaag en omhoog moet doen, vanmiddag knapte hij toen ik hem omhoog trok, ik heb geen zin om een bedrijf te bellen, omdat dat geld kost...

Voorlopig zit ik hier in het donker :S

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.6K

Antwoorden (2)

Ja; Kan heel makkelijk. In ons huis hebben we het bij alle ramen gedaan omdat ze heel vies en lelijk waren. Je moet de afdekplaat er af schroeven. Rolluik naar beneden laten.

Als je een externe rol hebt (Niet in de muur) dan moet je de hele rol vervangen. Hierin zit een veer. Als je een externe hebt, kan je de rol vervangen, of alleen het lint. In het laatste geval: De moet de rol eerst op spanning brengen voor je het lint er op zet.

Bij de vervanginsrollen zit een uitleg over hoe eea vast te zetten.

Begin met de klep van je rolluik te schroeven en eens te kijken hoe eea bij jou in elkaar zit en of je er goed bij kan komen. Wij hebben om een gek hoekje moeten timmeren. Niet ideaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan.

Rolluik omhoog trekken.

Kap eraf schroeven.

Touwtje om het rolluik (alleen het pantser, niet de hele kast) binden om te voorkomen dat het zometeen naar beneden klettert.

Oude band -met beleid, er zit immers een veer in die je om je oren kan springen- uit de bandopwinder verwijderen en deze afspannen.

Oude band naar buiten trekken en van het 'wiel' naast het pantser verwijderen.

Nieuwe band afmeten.

Nieuwe band op het 'wiel' schroeven.

Band een slag of twee om het wiel doen. (dit is even pielen...wat je ook kan doen is je band eerst heel ruim twee slagen om het 'wiel' heenleggen en dan het begin vastschroeven, maar dit vereist wel enige handigheid)

Band naar binnen doorsteken.

Bandopwinder opspannen en band terug bevestigen...

Touwtje om het rolluik verwijderen.

Kap terugschroeven. (nadat je het resultaat van je noeste arbeid beproefd hebt).