Is een plank altijd van hout?

12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn buurvrouw is een plank en niet van hout :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft ze wel een bos hout voor de deur?
burgos
12 jaar geleden
Vrouwen worden toch ook wel eens,
als een plank, bedoeld?

Het beste antwoord

Nee, hoewel het woord plank naar hout verwijst, is een kaasplank niet steeds van hout gemaakt. Eerder gebruikt men om hygiënische redenen afwasbare en hardere materialen zoals glas, aardewerk, harde kunststof, marmer, roestvaststaal. Als men toch hout gebruikt is het meestal een zeer harde soort zoals beuk of wortelhout.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaasplank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, een plank in een archiefkast is van metaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
En ook in de meeste bibliotheken is dat zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duikplank is meestal van kunststof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en schuttingplanken heb je ook van kunststof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de volksmond heet het inderdaad een plank, in de handel heet het een legger.
Wikipedia geeft deze beschrijving aan:
Een plank is een plat stuk gezaagd hout met bepaalde afmetingen en dient als bouwmateriaal of als element van een meubel. Planken zijn er in verschillende maten en in verschillende houtsoorten. Men kan planken onder andere kopen bij een bouwmarkt en bij de houthandel.

Een plank in een boekenkast, meer algemeen: een plank om iets op te zetten of op te bergen, wordt ook wel schap (mv. schappen) genoemd.

Een smalle plank wordt wel lat genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan een plank(boekenkast) ook van metaal
zijn,maar toch,als je praat over een plank, denkt toch
99%aan hout
burgos
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dan de term "boekenplank" vaker van toepassing is dan gewoon "plank" als het om een kast gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als je nou andere dingen in je kast hebt staan? ;-)
Als je het woord plank gebruikt als functie-omschrijving, kan het van ieder materiaal zijn. "leg dit in de archiefkast op de plank". Iedereen weet dat de archiefkasten van metaal zijn. In dit geval is het een functie-omschrijving: je kunt er iets opleggen.
Gebruik je het als woord zonder meer, dan is een plank altijd van hout.
12 jaar geleden
Nee, een ( moderne ) strijkplank zal niet van hout zijn, maar in de meeste gevallen van kunststof of metaal,maar men blijft het hardnekkig "plank" noemen.