Hoe maak je een sfeertekening van een huis?

ik moet voor school een opdracht maken dat ik een huis moet bouwen, maar ik moet een sfeertekening maken alleen ik weet niet hoe dat moet, dus hoe moet je een sfeertekening maken van een huis.

een jaar geleden

Antwoorden (1)

Een sfeertekening is niet een precieze weergave van een huis, maar geeft een iets prettigere, knussere indruk van het huis dan een eenvoudige, sobere en formele tekening.

Het maken van een tekening van een huis is sowieso niet eenvoudig (dus geef aan de basis voldoende aandacht), maar om van een tekening een sfeertekening te maken, kan je deze voorzien van zaken als een boom of zichtbare boomtakken of bladeren, wat schaduw(en) op logische plekken, en/of de contouren van de meubels of de bewoners zichtbaar door de ramen. Ook hoef je niet per se alle lijnen volledig te tekenen, maar kan je die soms (deels) weglaten. Zo zijn er allerlei trucs om een tekening van een huis sfeervol te maken.

Ik raad je aan eens te googelen met de woorden 'sfeertekening' en 'huis', dan zie je vanzelf voorbeelden.
.
Overigens kan ook het standpunt van jou als tekenaar ten opzichte van het huis invloed hebben op de sfeer van de tekening. Een tekening recht van voren of met uitzicht precies op een hoek van het huis is minder sfeervol dan een tekening uit een wat verrassender standpunt. Bij de tekening van de afbeelding hieronder is daarvoor gekozen: van de ene kant van het huis is meer zichtbaar dan van de andere kant.

Je kan hierbij ook lager of hoger gaan kijken dan gebruikelijk, dus bijvoorbeeld uit kikvorsperspectief of uit vogelvluchtperspectief. Let er wel op dat dat mag binnen de opdracht!
Toegevoegd op 5 december 2022 15:24: tekst
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden