Hoe kun je 't beste je radiatoren ontluchten ?

moet de ketel dan het water circuleren of niet en hoe doe je't 't beste ? loop je het geluid achterna en ben je telkens te lat om het ontluchtingskraantje te openen, op welke wijze kun je't geluid, dat storend is, voor zijn ?

Toegevoegd na 6 dagen:
deze ketel waarvan sprake is is nu een 8 - tal jaartjes jong

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Een radiator ontlucht je het best, als het water stilstaat in de radiator. Daarvoor hoef je alleen maar even de radiatorkraan dicht te draaien. Daarna open je je het ontluchtingsventiel totdat er water uitkomt.
De reden om de kraan even dicht te draaien is, dat je graag wilt dat de lucht zich bovenin verzamelt, waar het ventieltje zit. Als je dat doet als het water wordt rondgepompt, dan zijn er waterwervelingen in je radiator, en krijg je niet alle lucht eruit.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ontluchten doe je als de ketel het water rondpompt
veel nieuwere ketels ontluchten zichzelf en daar hoef je niks aan te doen
bij oudere ketels ga je naar de radiator die het hoogst hangt in je huis {slaapkamer boven} en daar draai je het ontluchtingskraantje open totdat er water komt dan is de lucht eruit
het kan zijn dat je het een dag later nog eens moet doen omdat het water lucht bevat die er langzamerhand uit komt en naar het hoogste punt gaat

Toegevoegd na 21 minuten:
vaak staat in de handleiding van de ketel hoe het zit met bijvullen en naderhand ontluchten
Ik bedoel dan of hij het automatisch doet en of je ketel tijdens het vullen uit of aan moet laten
bij onze oude ketel moest ik de stekker eruit halen tijdens vullen en bij onze nieuwe moet hij juist aanblijven omdat hij tijdens het vullen direct begint met ontluchten

als je zelf moet ontluchten naderhand even kijken of er nog wel voldoend water op je ketel zit want dat kan weer te weinig zijn na ontluchting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je trekt de stekker uit het stopcontact, en laat de gehele installatie een minuut of vijf stilstaan, alle kranen van de radiatoren open. Daarna de radiatoren ontluchten met het sleuteltje tot er water spuit.

Toegevoegd na 9 minuten:
Na ontluchting wel kijken of alles nog op druk staat anders bijvullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een slang vanaf de kraan op de verwarming aan te sluiten maar eerst de slang vanaf de kraan vol laten lopen, en dan aansluiten op de verwarming, anders komt de lucht uit de slang in de verwarming, en dat moet niet, alle radiatoren open zetten, de kraan openen en op de druk meter kijken naar de druk, tot gewenste druk is bereikt niet te hoog, meestal om en nabij de 2, dan kraan sluiten, en alle nipels 1 voor 1 openen en de lucht er uit laten lopen tot water er uit komt en dan de volgende radiator, dan is de druk weer wat lager geworden , dan weer water bij vullen, en het ritueel opnieuw doen. vr gr gerrit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij vraagt ontluchten niet vullen
Plaats op het hoogste punt een automatischeontluchter. Dat is een potje met een draaidopje. Te koop in de DHZ. Ontluchten met een sleuteltje is dan niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontluchten moet altijd met de ketel uit , dus ook pomp uit ! Even het water in het systeem tot stilstand laten komen , dan van onder tot boven ontluchten tot er water komt ! ( Radiatoren moeten altijd iets opschot hebben naar de ontluchtings kant ) dus niet helemaal waterpas hangen ! Door het ontluchten krijg je drukverlies , en dat moet weer aangevuld worden ! (expansievat is voor installatie op druk te houden ) Slang op water kraan aankoppelen , kraan iets openen voor lucht uit de slang te krijgen , zeker als het een lange slang betreft ! LUCHT MOET UIT DE SLANG , anders krijg je weer lucht in het systeem . Zit de slang vol dan aankoppelen aan de ketel , let op dat slang goed waterdicht aangesloten is !! Zet de kraan aan de ketel open , open dan voorzichtig de waterkraan , en laat de druk lettend op de manometer oplopen tot 2.2 bar , niet hoger , anders gaat het overstort ventiel open , en als ene keer gewerkt heeeft blijven ze meestal lekken ! Bij het stoken zal de druk in combinatie met het werken van de pomp oplopen tot ongeveer 2.5 bar (heet water zet uit) ,daardoor loopt de druk op ! Na het vullen alle kranen dicht , en dan moet het goed zijn . Lucht in een C.V. systeem kan een ruisend geluid veroorzaken ! Veel succes ! Gr.