Mag de deur van mijn schuur openen naar de brandgang achter mijn huis?

Ik wil een schuur bouwen en de ruimte binnenin zo efficient mogelijk gebruiken. Het liefst heb ik dus een deur die naar buiten toe opent, maar ik vraag me af of dit mag in verband met de brandgang waar de deur dan naartoe openen zal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Dat zul je moeten nazoeken in de koopakte van je huis (als het een koophuis is) of navragen bij de woningbouwvereniging (als het een huurhuis is).

Je zult ook de plaatselijke verordeningen erop na moeten lezen.

Of even de brandweer of de politie bellen (niet via 1-1-2, hoor...).

In de koopakte van mijn huis staat dat de deuren naar de brandgang verplicht naar binnen (van de brandgang af) moeten openen. In de hele straat is er echter niemand die zich aan die verplichting houdt...
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus jullie hebben als je in de brandgang (achterpad) loopt de kans een deur in je gezicht te krijgen? En is dat een probleem of niet? Ik zou het ook liefst zo willen, scheelt me meters tuin, maar de woningstichting vind het niet goed.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, die kans is er niet. Tussen de uitgang van de tuin en de brandgang zit een gemeenteplantsoentje van ongeveer een meter breed. Aangezien de meeste poorten ook ongeveer een meter breed zijn, steken ze niet uit buiten het gemeenteplantsoentje. Desondanks is het verboden ze die kant (naar buiten dus) te laten opengaan. Maar in de afgelopen 50 jaar is daar nog nooit wat van gezegd. Als de woningstichting het niet goed vindt, kun je altijd nog het risico nemen en toch een deur maken die naar buiten opent. Mochten ze het controleren (kans is klein, vermoed ik) dan zul je je deur om moeten (laten) bouwen. Je kunt ook een schuifdeur maken. Bij onze roeivereniging hebben we dat systeem voor de (grote) deuren van de loodsen waarin de boten liggen. Rail aan de buitenkant van de schuur maken, daar de deur inhangen (aan wieltjes). Tegen het inregenen een klein luifeltje boven de rail maken.

Andere antwoorden (1)

als het een gezamelijke gang is van meerdere huizen dan is dat niet toegestaan
als jij dan van binnnenuit de deur opent en er gaat iemand over het pad {brandgang} dan krijgt hij die deur vol in zijn gezicht