Hoe sluit ik 2 lichtpunten op een schakelaar aan?

Ik heb vandaag een "serie schakelaar", voor het bedienen van 2 lichtpunten vanaf 1 plek gemonteerd, het resultaat is echter niet wat ik verwacht had; 1 lamp doet het niet!

De situatie is als volgt:
1 licht aan het plafond van de gang, zat altijd op een enkelvoudige schakelaar. 1 licht boven de voordeur opgehangen.
Uit een gat in de muur kwamen 2 draden, die op de oude schakelaar zaten. Op de bruine draad staat spanning.
Verder 2 draden getrokken vanaf de nieuwe lamp boven de deur. Dubbele schakelaar geplaatst, bedrading van de plafond lamp hierop aangesloten en bedrading van de nieuwe lamp hier op aangesloten.

Lamp1 (zie afbeelding) gaat gewoon aan en uit via de schakelaar. Lamp2 (zie afbeelding) doet niets.

Hoe sluit ik dit aan, zodat ik allebei de lampen naar behoefte aan en uit kan zetten? (Dus niet dat het functioneren de ene lamp afhankelijk is van het aan of uit zijn van de andere).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

De bruine en de zwarte draad uit de muur zijn voor
lamp 1, die zelf nog een (hier onzichtbare) blauwe draad heeft.
De draden voor lamp 1 zit goed.
De zwarte draad voor lamp 2 zit goed, maar de bruine draad van lamp 2 moet BLAUW zijn.
Die moet ergens naar een BLAUWE draad gaan, bijvoorbeeld een extra blauwe draad trekken vanaf lamp 1, uitkomend op het gat in de muur, en die rechtstreeks verbinden met de blauwe draad van lamp 2.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ inderdaad een blauwe draad trekken.

Andere antwoorden (2)

Als u beide lampen gelijktijdig wilt kunnen aansteken sluit u de 2e lamp aan op dezelfde klemmen als lamp 1 (paralel)

MAAR, sorry maar ik kan niet volgen.
Eerst spreekt u van een serieschakelaar, die is dus enkelpolig en heeft normaal maar 2 klemmen, u tekent 3 klemmen op de schakelaar.
Verder in de tekst spreekt u van een dubbele schakelaar.
Zit er aan de voorkant 1 schakelplaatje of 2.
Zijn er 2 of 3 klemmen enwa staat erbij, bv: P.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog even vermelden.
Als u 2 aparte schakelelementen heeft sluit u alsvolgt aan.
De bruine draad uit de muur op de bovenste klem.
De bruine draad van lamp 1 onderaan links, de bruine draad van lamp 2 onderaan rechts en de zwarte draad uit de muur gewoon samen verbinden met de zwarte van lamp 1 en 2 met vb een luchterklem.
Zo kan u beide lampen afzonderlijk aansteken.
Succes en wees voorzichtig, EERST altijd de spanning af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een serieschakelaar is een combinatie van twee enkelpolige schakelaars, dus juist voor deze toepassing geëigend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, dan is de oplossing in de toevoeging de juiste.
Dit is wel als de 2 draden die uit de muur komen de stroom toevoer.
Verdere antwoorden spreken van de kleurencode maar ik zou daar niet op verder ingaan want in vele, vooral oude, installaties werd daar geen rekening mee gehouden.Normaal is bruin de "stroomdraad", de blauwe de " nulleider en de zwarte de "geschakelde" draad, di dus na de schakelaar naar de lamp.
In uw geval zijn blijkbaar bruin en zwart de toevoerdraden.
Indien nodig kan ik u een schema opstellen, laat maar weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu begrijp ik het volledig.
U heeft een schakelaar "dubbele aansteking" type nr 5.
Van die 2 draden uit de muur is de bruine uw fase (F of P) en die zwarte de schakeldraad komende van uw lamp. De blauwe of nulleider (N) gaat direct naar uw lamp.
Ik heb een website gevonden op internet met een cursus, ideaal voor beginners. http://www.automerk.be/PDF/Basisschakelingen.pdf
U had een aansluiting volgens fig. 45 en moet nu zien naar fig. 49.
U zal dus ergens de blauwe nulleider (N) moet zien te vinden.
Ofwel komt die buis uit de muur van uw lamp en dan kan u die bijtrekken naar uw schakelaar, ofwel komen die uit een verbindingsdoos die u ergens zal moeten opzoeken.
Ik hoop dat u nu een beter inzicht heeft.
Het was ff puzzelen maar ik denk dat ik je begrijp.
Als ik het goed heb:
-lamp2 is de nieuwe lamp,
-jij hebt de bruine en zwarte draad op lamp2 aangesloten. -lamp2 werkt niet.
-de lamp1 doet het wel.

Een korte uitleg over kleuren:
-bruin = fase (altijd spanning)
-zwart = schakeldraad (spanning kan aan of uit via een schakelaar) Een zwarte draad is aangesloten op de bruine via een schakelaar en aan de andere kant op een lamp.
-blauw = 0 (geen spanning, nog steeds wel mee oppassen)
blauw gaat van de lamp naar de meterkast (soms zit hier ook nog voor de zekerheid een schakelaar tussen)

In jouw geval moet de bruine draad van lamp2 naar de schakelaar weg. Lamp2 moet aangesloten worden op een nul (= een blauwe)

Maar waar haal je nou een blauwe draad vandaan?
Als de buizen goed zitten en er gaan lastige hoeken of lasdozen in de muur zitten, dan kan je makkelijk een extra draad trekken.
Zoek bij lamp1 de zwarte draad op, bindt daar een nieuwe zwarte draad en een blauwe aan vast, trek bij het gat aan de zwarte draad totdat de 2 eruit komen.
(dit is een optie, waarschijnlijk kan het beter, maar ik weet niet hoe de rest zit)

NB: Aanwijzingen voor veilig werken met elektriciteit in de bron

Toegevoegd na 10 minuten:
gaan = geen

Je neemt bij het trekken van draden altijd een risico dat het fout gaat, draden kunnen hopeloos vast komen te zitten. Vooral het stuk waar alles aan elkaar vast zit.
In nieuwbouw gaat het meestal goed, maar hoe meer er verbouwt is, hoe groter de kans op losse stukken buis, gekke hoeken of zelfs spijkers door een buis.
Veiliger is om een een trekveer door de buis te trekken en daarna met de trekveer de nieuwe draden.
Talkpoeder, siliconespray of als je niks anders hebt afwasmiddel (niet allemaal tegelijk) kan helpen om alles wat soepeler te laten gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Goeie extra uitleg en praktische aanwijzing voor de uitvoering (bij mijn verhaal). +4U