Kan ik G4 halogeen lamp 12v/20w vervangen door G4 LED 12v/1,5 vervangen zonder de trafo te vervangen?

Ik heb het dus geprobeerd waarna de Led direct defect was. Nog 1 proberen wilde ik nu even mee wachten. Moet ik misschien de trafo ook vervangen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gelijkstroom, wisselstroom?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
laat maar, maakt voor de meeste G4 leds niet uit.

Antwoorden (2)

Spanning fluctuaties kunnen zorgen dat de LED's kapot gaan wanneer een verkeerde trafo wordt gebruikt. Een speciale LED trafo aanschaffen kan die problemen voorkomen. Een LED trafo levert gelijkstroom/gelijkspanning en zorgt voor een verlenging van de levensduur. Let ook op het verschil in dimbare en niet dimbare ledlampen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ nog meer uitleg:
http://www.topledshop.nl/speciale-led-transformator.html
Die kunnen vervangen worden met de volgende beperkingen:
- Ledlampen zijn niet altijd dimbaar.
- Halogeen trafo's (niet de elektronische) moeten vol belast worden. Gaat er een lamp stuk of wordt vervangen door een van minder vermogen, dan stijgt de spanning voor de andere en gaan die sneller kapot.

Toegevoegd na 6 minuten:
Is er maar 1 lamp aangesloten op een trafo, dan kan de hoge spanning dodelijk voor de led zijn.
Overigens, ledlampen met een fitting ter vervanging van een gloeilamp werken alleen op wisselspanning, behalve als het er expliciet op staat.