Hoe krijg ik motorolie van de straat?

Een bezorgdienst vond het nodig om de motor van zijn busje voor mijn deur te vullen met olie, maar dat liep er aan de onderkant net zo hard weer uit. Het gevolg is een plas van een liter of 5 en een oliespoor van zo'n 200 meter in de straat. Ik heb het kenteken aan de gemeente doorgegeven, maar die doen niets dus wil zelf aan de slag. Hoe krijg ik de olievlek van de straat af?

paulus811
2 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Zand erop werkt goed, daardoor is het niet meer glad. Maandag nogmaals de gemeente bellen en vragen of ze met een veegwagen komen om het zand-olie-mengsel weg te vegen. In plaats van zand kun je ook kattenbakkorrels gebruiken, maar die geven een enorme (gladde!) plakkerige zooi als het zich vermengd met olie en dan wordt stukgereden op straat. Dat kun je er tijdelijk opgooien als het een dikke laag is en dan zelf weer opvegen, in een emmertje doen en bij de milieustraat inleveren.

NIET gaan schrobben of spoelen met water en sop!! Daardoor komt de olie in de grond of in het regenwatersysteem. De olie verdwijnt daardoor niet maar wordt alleen verspreid en verplaatst naar plaatsen waar jij het niet ziet, maar waar het mogelijk meer schade aanricht voor het milieu dan wanneer het OP straat ligt. Jij veroorzaakt dan bodemverontreiniging en dat is door de gemeente veel lastiger weer schoon te krijgen dan olie die OP straat ligt.

Het is nu weekend, dus verwacht niet dat iemand van de gemeente dan binnen een dag komt voorrijden. Vormt de olie nu een gevaar ivm gladheid, bel dan de politie via 0900-8844. Zij kunnen sneller in actie komen dan de gemeente.
Inekez1
2 jaar geleden
paulus811
2 jaar geleden
Dank voor je antwoord. De olie ligt er al 3 dagen en we hebben er zand over gestrooid. Daar trekt het wel een beetje in maar het blijft een enorme vlek. Ook is er nog een oliespoor van wel 200 meter, dat moet de gemeente maar oplossen en wat mij betreft verhalen op de bezorgdienst waarvan het busje is. Doordat er steeds auto's over het zand rijden, zie je ook overal bandensporen en wordt het een grote bende.
Inekez1
2 jaar geleden
Je zou eventueel het zand waar de olie in is getrokken aan de kant kunnen schuiven, of in een emmer scheppen, zodat er niet steeds overheen word gereden. Eventueel wat schoon zand strooien en herhalen als er nog een gladde olielaag achterblijft. Maandag maar weer bellen met de gemeente. Uiteindelijk is het aan hun om de weg weer schoon te krijgen. Zij hebben daar ook de apparatuur voor om het schoon te krijgen en de rotzooi op te zuigen.