Hoe kan ik een roestig boerderij-raampje lakken?

Ik heb op m'n slaapkamer van die boerderij-raampjes, ijzeren kozijntjes.
Ze zijn helaas écht verroest, door het vocht.
Nu zijn we de slaapkamer aan het opknappen en wil ik die raampjes lakken.
Er zit dus wel glas in, anders zou ik er een slijptol opzetten denk ik.
Weet iemand een manier om de roest te verwijderen?
Of is dit niet nodig?? (om te lakken)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Produkt zoeken met roest inhibitor.Bepaalde bestanddelen vormen de roest ( vastzittende ) om in antiroest.Verschillende merken

Het beste antwoord

In de botenbouw, wordt tegen roesten van ijzeren boten Owatrol olie gebruikt.
Deze olie, die eigenlijk een soort van beits is, gaat een chemische verbinding aan met roest er onder, hieroverheen kan je dan verf gebruiken die gemengd is met een deel Owatrol olie.
De resultaten zijn echt verbluffend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Eddijst. Kan je die owatrol er zó opzetten?
bv. even ontvetten met terpentine en dan die olie erop?
Of moet het nog opgeschuurd (bijna onmogelijk lijkt me, met die roest?) En daarna kan ik dan metaalverf eroverheen doen.
Hoeveel % van die olie moet er dan doorheen gemengd? Alvast bedankt!
groetjes, Katje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Katje, je hoeft alleen het loszittende roest er af te halen met b.v. een staalborstel, de rest van de roest vormt een roestwerende laag met de Watrololie!
Het roest beschermd tegen de roest dus.
Dat is het mooie van dit spul.
Als het is opgedroogd, voelt het een beetje plakkerig aan, maar dat is juist goed voor de hechting voor de verf die er dan later op komt..
Dus niet schuren, maar schilderen met verf op terpentine basis waar een flinke scheut olie door heen geroerd is.
Zeg maar 10 %.
Maar dat moet dan wel met de blanke Owatrol olie, anders heeft het invloed op de kleur van de verf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind jouw antwoord het beste, en ga deze Owatrol olie ook gebruiken.
Maar moet ik nog iets doen vóór ik die olie erop aanbreng?
Of hoef ik het alleen even wat te poetsen? Groetjes, Katje.

Andere antwoorden (3)

Als ontroesten geen optie is ( en vervangen ook niet ,want het is ongetwijfeld een ijzeren raam met enkel glas en dus een enorm warmtelek) kun je het beste verf gebruiken die speciaal geschikt is voor over roest, in combinatie met, uiteraard, de juiste primer. De vakhandel kan je zeker op weg helpen. De bouwmarkt is goedkoper, maar dan kun je beter tevoren zelf even onzerzoek doen (Internet), want de nodige kennis is daar helaas lang niet altijd aanwezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel simpel: gebruik Hammerite metaalverf voor over roest. Dat hecht op roest, stopt het proces en is bovendien mooi.

Het is ook een primer, dus ontroesten hoeft niet. Wel losse delen / schilfers verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.hammerite.be/nl/downloads/hammerite_direct_op_roest_gids.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik zou wel eerst het overtollige roest met een hamertje weg kloppen en met grof schuurpapier een beetje glad maken tot zover het kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dat zeg ik. Voor de primer overigens niet eens belangrijk, die hecht enorm goed. Maar glad geeft een mooier resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katja, als je wilt kan ik wel een foto uploaden. Ik heb zo een verroestte scheepslamp (tuin) mooi opgeknapt.
burgos
11 jaar geleden
Hammerite,de meest ideale verf voor roest,echt een uitvinding.
Je kan ook, met een compressor, en een zandstraalpistool(tje) en speciale afplaktape de verf en roest er af stralen.Dit is dan wel grondig, en dan wel de juiste primers en lakken gebruiken.Zinkchromaat Primer als eerste laag is aan te raden.Wil je goed werk, reken op min. 4 lagen in totaal aan primer en lak.