Hoe kan ik een roestig boerderij-raampje lakken?

Ik heb op m'n slaapkamer van die boerderij-raampjes, ijzeren kozijntjes.
Ze zijn helaas écht verroest, door het vocht.
Nu zijn we de slaapkamer aan het opknappen en wil ik die raampjes lakken.
Er zit dus wel glas in, anders zou ik er een slijptol opzetten denk ik.
Weet iemand een manier om de roest te verwijderen?
Of is dit niet nodig?? (om te lakken)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de botenbouw, wordt tegen roesten van ijzeren boten Owatrol olie gebruikt. Deze olie, die eigenlijk een soort van beits is, gaat een chemische verbinding aan met roest er onder, hieroverheen kan je dan verf gebruiken die gemengd is met een deel Owatrol olie. De resultaten zijn echt verbluffend!

Als ontroesten geen optie is ( en vervangen ook niet ,want het is ongetwijfeld een ijzeren raam met enkel glas en dus een enorm warmtelek) kun je het beste verf gebruiken die speciaal geschikt is voor over roest, in combinatie met, uiteraard, de juiste primer. De vakhandel kan je zeker op weg helpen. De bouwmarkt is goedkoper, maar dan kun je beter tevoren zelf even onzerzoek doen (Internet), want de nodige kennis is daar helaas lang niet altijd aanwezig.

Bronnen:
http://www.hammerite.nl/pages/producten.php

Heel simpel: gebruik Hammerite metaalverf voor over roest. Dat hecht op roest, stopt het proces en is bovendien mooi. Het is ook een primer, dus ontroesten hoeft niet. Wel losse delen / schilfers verwijderen.

Je kan ook, met een compressor, en een zandstraalpistool(tje) en speciale afplaktape de verf en roest er af stralen.Dit is dan wel grondig, en dan wel de juiste primers en lakken gebruiken.Zinkchromaat Primer als eerste laag is aan te raden.Wil je goed werk, reken op min. 4 lagen in totaal aan primer en lak.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100