Hoe kan ik een schimmelprobleem in linnenkast oplossen als ik nergens een lek zie noch vind?

In onze linnenkast heb ik enkele handdoeken en lakens gevonden met stipjes op ( schimmel). Heb deze weggegooid en de hele linnenkast uitgeladen. Nergens zie ik ,voel ik een lek. Het betreft een ingemaakte kast welliswaar van een buitenmuur wwarbij aan de buitenkant een houten wand is aangebracht. Wat kan ik doen om de oorzaak te vinden en dit vervelende probleem op te lossen. vochtigheidsgraad gemeten en die was 75% bij een temperatuur van 20 graden, is dit normaal?

12 jaar geleden
14.5K
bamibal
12 jaar geleden
Misschien een overbodige vraag, maar is je wasgoed wel echt goed droog voordat je het in de kast legt?
doralien
12 jaar geleden
natuurlijk dat alles echt goed droog is vooraleer ik het in de kast leg...
Pieter2011
12 jaar geleden
75% luchtvochtigheid is te hoog voor binnenshuis. Als dat langere tijd aanhoudt, krijg je inderdaad last van schimmelvorming:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_luchtvochtigheid
Ik ben geen deskundige maar kan me voorstellen dat het vocht via het hout in de stenen muur trekt. Bij voldoende ruimte tussen het hout en de muur, zal het vocht (door ventilatie) eerder verdampen.

Het beste antwoord

75% is te hoog, de vochtigheid moet ongeveer gelijk zijn met de rest van het huis.

Als er geen lek is en de muur verder gewoon goed is, dan is ventileren voldoende.

Leg geen spullen tegen de wanden van de kast, dus een paar centimeter lucht ertussen laten. (ook niet tegen de achterwant)
De onderste plank niet gebruiken. (onderin, achterin zijn meestal de vochtigste plekken)
Als je die ruimte nodig hebt dan een plank op blokjes erin leggen, zodat je een centimeter lucht hebt aan de onderkant.
Laat de deur een paar dagen open staan.
Daarna de deur op een kier of ventilatieroosters maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doralien
12 jaar geleden
we hebben dit probleem gekregen na het plaatsen van nieuwe ramen in die plaats. Kan dat er ook mee te maken hebben. Vroeger ventileerde we die plaats quasi nooit en nu is het al de derde keer dat we er last van hebben. Hoeveel is een normale vochtigheidsgraad in de woning?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet onder de 60% zijn. Of de ramen er wat mee te maken hebben is moeilijk te zeggen.
Misschien dat de oude ramen ventilatie hadden. (tocht is ook een vorm van ventilatie)
Misschien dat bij het plaatsen er iets niet helemaal goed is gegaan waardoor er nu meer vocht binnenkomt. Is er daar verwarming?

Andere antwoorden (2)

maak de kast waterdicht door de naden af te kitten en zet een vochtvreter in je kast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vocht komt - ongetwijfeld- UIT de kast danwel de achterwand van de kast ; dichtkitten maakt het probleem dus hooguit erger.
Dan is het gewoon een vochtige kast, in of tegen een vochtige of koude muur of vloer, en daar helpt eigenlijk geen moedertjelief aan. Of je zou de hele buitenmuur moeten isoleren.

Het beste zou zijn in de kast te kunnen ventileren, door een roostertje in de deuren of zijwanden aan te brengen, en eventueel een vochtvreter in de kast. De luchtvochtigheid is extreem hoog, dus als je de kast dicht houdt kan het vocht ook niet weg, en zul je altijd schimmel in de kast houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doralien
12 jaar geleden
het is altijd al een supper droge kast geweest. Kamer word in de winter verwarmd. In de kast zelf zie je geen schimmel op hout of achterkant, wel op de sommige handdoeken en lakens helaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe droog je je was en hoe droog gaat die de kast in ?
Ook was die an sich droog voelt (kastdroog) maar dat eigenlijk nét niet is, kan een behoorlijk vochtprobleem veroorzaken in mum van tijd.